Deelonderhoud actiepunt voor branche

Onderhoud wordt steeds vaker overgeslagen door de werkplaatsklant. Die gevaarlijke trend signaleren de analisten van Werkplaats Serviceprovider. Deels is dit te wijten aan de garagebedrijven zelf. Het is in ieder geval een actiepunt waar bedrijven en brancheorganisaties samen mee aan de slag moeten.

Autobezitters, zeker met een oudere auto, rijden tegenwoordig steeds vaker van apk naar apk. De branche heeft zelf wellicht teveel de indruk gewekt dat de apk (inclusief eventuele reparatie of onderhouds- beurt) afdoende is voor zorgeloos rijplezier tot de volgende apk. Consumenten zagen vaak al op tegen de hoge rekeningen voor onderhoud en reparatie en dat is er door de toenemende druk op het besteedbare inkomen niet minder op geworden.

Moeite

Dat is natuurlijk geen goed nieuws voor de onderhoudsbranche, want los van deze trend staat de aftersalesomzet sowieso onder druk. Harde cijfers over 2014 zijn er niet, maar volgens diverse onderdelenleveranciers, werkplaatsconcepten en Wesp, is vorig jaar drie tot vijf procent minder omzet in de werk- plaats gerealiseerd.

Kortom: autobedrijven moeten scherper en creatiever communiceren met hun klanten en juist gebruik maken van de wens voor deelonderhoud (denk bijvoorbeeld aan servicecontracten). De particuliere klant wil de onderhoudskosten spreiden en wil liever niet een paar honderd euro in één keer afrekenen. Gevolg is dat een onderhoudsbeurt wordt overgeslagen of het noodzakelijk onderhoud wordt opgedeeld. Dat vergt een andere manier van denken en doen voor het garagebedrijf.

De kunst is het concept deelonderhoud te omarmen én de klant zien te behouden voor de werkplaats of totaalonderhoud nog beter verkopen natuurlijk. Niet voor niets is het dalende aantal contacten per jaar een belangrijk punt van aandacht voor Wesp. Geleidelijk aan loopt dit namelijk terug van 2,28 in 2010 naar 2,08 in 2014.

Lees hier het complete verhaal met de trendanalyse van de werkplaatsomzet van universele garages >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1679 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *