Euromaster zet transformatie in

Banden zijn een prachtig specialisme, maar uitsluitend van banden kan een bedrijf moeilijk bestaan. Ook Euromaster niet. Het bedrijf zet de transformatie in van bandenspecialist naar autoservicebedrijf en lanceert een franchisemodel waarin wordt samengewerkt met merkdealers.

Euromaster kiest voor een groeistrategie met aandacht voor schaalvergroting én de introductie van een nieuwe franchiseformule. Marcel Guinchard, directeur Euromaster Nederland: “Bij schaalgrootte kun je denken aan vestigingen die een relatief grote regio bewerken. Dat kan door samenvoeging van bestaande, kleine vestigingen, maar dat heeft zijn grenzen. Een klant wil maximaal 10 tot 15 minuten rijden voor een banden- of onderhoudsadres, zeker in de stedelijke regio’s.”

Nieuw franchisemodel

Dat is één van de redenen dat Euromaster een franchisemodel heeft ontwikkeld dat is afgestemd op samenwerking met merkdealers. Guinchard: “Dealers zoeken naar manieren om hun werkplaats te vullen. Die teneur zal zich de komende periode doorzetten, mede veroorzaakt door de dalende auto- en aftersalesverkoop. Ons probleem is dat we onvoldoende groei in een bepaalde regio kunnen realiseren vanuit een enkele vestiging. Ons franchiseconcept biedt dus synergievoordelen voor ons en de dealers. Bovendien sluit de kwaliteit van de meeste merkdealers goed aan bij de kwaliteitsbeleving die wij bij onze klanten willen overbrengen. Dat is van groot belang voor alle klantsegmenten, maar zeker voor de leasewereld.”

Overleven, evolueren en veroveren

Overleven en veroveren is volgens Guinchard de enige remedie in deze marktomstandigheden. “Wij kunnen niet uitsluitend bestaan van ons bandenspecialisme. Want alleen op basis van banden is er te weinig klantencontact voor een winstgevende werkplaatsbezetting. De werkplaatsactiviteiten moeten dus breder worden georganiseerd.”

In een uitgebreid artikel in Aftersales Magazine nummer drie van dit jaar gaat de directeur dieper in op de transformatie.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1788 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.