Merkdealers snakken naar meer marge

De Europese dealersector zit flink in de min. Uit een analyse van 17.000 Europese merkdealers blijkt dat 43 procent van die dealers het eerste halfjaar in de rode cijfers zit, volgens de Britse accountsgroep ASE.

Overigens lag dat percentage in 2012 al op 39 procent. Toen werd een gemiddeld rendement gerealiseerd van één procent, nu is dat 0,8 procent en de trend is dalende.

De oorzaken moeten worden gezocht in een mix van factoren. “Na de crisis van 2008- 2009 werd duidelijk dat er teveel dealers zijn, terwijl de nieuwverkoop min of meer stabiliseert en de aftermarket structureel daalt. Het aantal dealers reduceren is minder makkelijk. Fabrikanten en importeurs houden dealers aan het infuus, omdat zij in bepaalde regio’s geen risico willen lopen met hun potentiële marktaandeel (lees: volume aan auto’s). Een te groot aantal wordt in leven gehouden”, meent Trevor Jones, directeur-eigenaar van ASE.

Daarbij is de emotionele drempel voor veel zelfstandig ondernemers te groot om het (familie)bedrijf te sluiten, zeker zolang de bank hen blijft steunen. Gevolg is dat het aantal merkdealers te langzaam krimpt om de branche op korte termijn weer gezond te krijgen.

Lees hier in Aftersales Magazine nummer 10 het volledige artikel met alle cijfers >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1589 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *