Merkkanaal de grote verliezer

RAI Vereniging is niet positief over het toekomstige marktvolume en de geldomzet van de totale automotive aftermarket. Voor 2015 verwachten de analisten van RAI Vereniging een forse daling, zowel in omzet als in het aantal onderhoudsmomenten. Maar er is een groot verschil tussen de verwachtingen voor merkdealers en universele garages.

Bij ongewijzigd beleid zal vooral het marktaandeel van merkdealers sterk teruglopen, terwijl het aandeel van onafhankelijke garagebedrijven min of meer stabiel blijft. Dit komt onder andere omdat de verwachting is dat universele bedrijven vaker relatief jonge auto’s (waaronder leaseauto’s) voor onderhoud zullen krijgen. Deels zal dat de teruggang van het regulier onderhouds- en reparatievolume compenseren.

RAI Vereniging berekende de marktgrootte en -aandelen op basis van het rekenmodel van ICDP, de Europese denktank voor met name autofabrikanten en importeurs. Opmerkelijk is trouwens wel dat merkdealers in 2012 juist iets marktaandeel hebben weten terug te winnen wat betreft het volume van onderhouds- en reparatiemomenten.

Lees hier het complete artikel in Aftersales Magazine nummer 11 met diverse cijferoverzichten >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1590 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *