Scorebordjournalistiek?

De schuldencrisis, de recessie, de huizenmarkt in het slop, recorddaling van het consumentenvertrouwen, minder koopkracht… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Veel ondernemers kunnen het niet meer aanhoren.

Tezamen met mijn collega-economen krijgen we steeds vaker het verwijt dat we maar eens moeten stoppen met al die negatieve vooruitzichten. Ook de media moeten het ontgelden. Waarom wordt iedereen nog verder de crisis ingepraat?

Ook ik ging onlangs twijfelen. Om de woorden van de bekende voetbalcoach Co Adriaanse te gebruiken; doen we alleen maar aan scorebordjournalistiek? Vergeten we inderdaad het positieve te zien? Het antwoord is tweeslachtig. Nee, omdat dit momenteel gewoon de realiteit is. Waarschijnlijk moeten we ons zelfs voorbereiden op meer slecht nieuws. Onder economen wordt inmiddels gesproken van een Japan-scenario. Een land dat al in de jaren negentig te maken kreeg met een vastgoedbubbel en een schuldencrisis. Jarenlange stagnatie van de economie was het gevolg.

Dus hoezo scorebordjournalistiek? Zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim (Louis van Gaal)? Voetbal is oorlog (Rinus Michels) en zo ook onze economie op dit moment. Maar voordat ik doorsla in negativisme; er is een andere kant aan het verhaal. De bal is rond, het is 11 tegen 11… U kent ze wel, die voetbalmetaforen. Om in de termen van ‘verlosser’ Johan Cruijff te praten; ‘Ieder nadeel heb z’n voordeel’. Moeilijke tijden dwingen bedrijven kritischer te kijken. Nu ik toch parallellen trek met het voetbal, kijk eens naar Feyenoord. Een jaar geleden nog in diepe crisis. Zwaar in de schulden, steeds slechter spel en dramatische resultaten. De club werd genoodzaakt jonge talenten op te stellen en juist dat blijkt nu de sterkste troef en goed voor een wederopstanding.

Terug naar de autobranche, want ook daar geldt dat mindere tijden niet verkeerd hoeven uit te pakken. De Bovag branchebarometer toont al jaren dat het gemiddelde rendement van dealerbedrijven in slechte verkoopjaren eerder omhoog dan omlaag gaat. Mensen rijden langer door in hun auto, dus goed voor de werkplaats. Daarnaast blijft de occasionhandel, voor wie scherp inkoopt en de vraag goed aanvoelt, een potentieel interessante winstmaker, ongeacht de ontwikkeling van de restwaarde.

Kortom, ook in crisistijd zijn er genoeg kansen. Trek al het slechte nieuws niet te veel aan, maar doe er uw voordeel mee. Zet uw onderneming tactisch goed neer en counter. Ondernemers die op de juiste wijze anticiperen, ontworstelen zich vanzelf aan mindere tijden. Bij ING zullen we in onze automotive rapportages het komend jaar een realistisch beeld van de markt blijven geven, maar doen we daarnaast onze uiterste best meer nadruk te leggen op de kansen. Aan de slag dus, of in de woorden van de legendarische Ernst Happel: ‘Kein geloel, fußball spielen.’

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *