Shell ontwerpt driezitter

Volgens Shell zou gedurende de levensduur van het voertuig een energiebesparing van 34 procent gerealiseerd worden, in vergelijking met een stadsvoertuig zoals die nu leverbaar is in Europa. Ten opzichte van andere segmenten loopt dat voordeel snel op, zo zijn SUV’s bijna zeventig procent minder zuinig dan dit studiemodel. Shell wil de komende tijd de inzichten delen met technici in de branche.

Het oorspronkelijke model uit 2010, de Gordon Murray Design T25, profiteerde al van inbreng van de oliemaatschappij: het ontwikkelde een prototype-olie ervoor. Voor de herinterpretatie ervan hebben technici met expertise op het vlak van respectievelijk carrosserie, aandrijflijn en brandstoffen nauw samengewerkt. Bovendien is 3d-printtechniek gebruikt om het proces te versnellen.

Driezitter, net als Murray’s McLaren F1

Om te komen tot vergaande energiebesparing is gekeken naar materiaalkeuze, een rigoureuze downsizing en het maximaliseren van de stroomlijn. Het gewicht van de stadsauto blijft daardoor beperkt tot 550 kilo. Motorisch is de driecilinder krachtbron zo veel mogelijk ontdaan van interne wrijving, onder meer middels prototype smeermiddelen op basis van de Shell Helix Ultra met Pureplus-techniek.

Daarnaast valt het gebruik van verder geoptimaliseerde brandstoffen op: dit levert een additionele vijf procent verbetering in de NEDC-rijtest. Volgens diezelfde test zou de door benzine aangedreven Shell Concept Car 28 procent zuiniger zijn dan een reguliere stadsauto op benzine en 32 procent zuiniger dan een hybride-auto (die doorgaans zo’n twee segmenten groter/zwaarder is).