Oliemaatschappij Shell heeft een studiemodel ontwikkeld voor een stadsauto, op basis van een eerder ontwerp uit 2010. Deze driezitter bewijst volgens Shell dat er nog veel efficiency te behalen valt als er wordt samengewerkt op het vlak van carrosserie, aandrijflijn en brandstoffen.
Volgens Shell zou gedurende de levensduur van het voertuig een energiebesparing van 34 procent gerealiseerd worden, in vergelijking met een stadsvoertuig zoals die nu leverbaar is in Europa. Ten opzichte van andere segmenten loopt dat voordeel snel op, zo zijn SUV’s bijna zeventig procent minder zuinig dan dit studiemodel. Shell wil de komende tijd de inzichten delen met technici in de branche. Het oorspronkelijke model uit 2010, de Gordon Murray Design T25, profiteerde al van inbreng van de oliemaatschappij: het ontwikkelde een prototype-olie ervoor. Voor de herinterpretatie ervan hebben technici met expertise op het vlak van respectievelijk carrosserie, aandrijflijn en brandstoffen nauw samengewerkt. Bovendien is 3d-printtechniek gebruikt om het proces te versnellen.