Verplichting roetfilter stopt?

In de Telegraaf is vrijdagochtend een artikel verschenen over een nieuwe overeenkomst, waarin staat dat roetfilters op auto’s niet meer verplicht worden gesteld. Echter is van een verplichting voor een roetfilter nooit sprake geweest. De regelgeving heeft nooit een middel omschreven, maar alleen de grenswaarden van de uitstoot.

Vanaf 1 januari 2012 geldt de nieuwe Euro5-norm voor emissies. Onder meer Bovag en RAI Vereniging hebben hiervoor een convenant getekend, waarin staat dat nieuwe bestellers affabriek zijn voorzien van een roetfilter. “De norm haal je eigenlijk alleen als je een filter monteert”, aldus RAI Vereniging. Inmiddels wordt ruim negentig procent van de nieuwe bestellers meteen voorzien van een roetfilter. “Daarnaast ligt er al zo’n twee jaar een concepttekst voor een tweede convenant, waarin staat wat gemeenten wel en niet mogen als het om milieuzones gaat en wat de norm wordt. Hiermee kunnen steden de luchtkwaliteit aanpakken in de binnensteden. Maar of dit is wat bedoeld wordt in het Telegraaf-artikel?”

Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) werken roetfilters in bestelauto’s met dieselmotor juist vervuilend in de stad en jaagt het de werkgever op kosten. Het zelfreinigende systeem werkt volgens TLN alleen bij lange afstanden, omdat het een hoge temperatuur moet bereiken om de roetdeeltjes te verbranden. Bij korte ritten wordt deze hoge temperatuur niet gehaald. Het gevolg daarvan is dat de CO2-uitstoot toeneemt.
Volgens de krant hebben fabrikanten nu een oplossing bedacht om de temperatuur in korte tijd kunstmatig te verhogen. Nadeel daarbij is dat oudere auto’s meer brandstof verbruiken en sneller slijten. Voor nieuw modellen zou de nieuwe techniek geen bijwerkingen hebben.
De vraag die je vanuit dit gegeven kunt stellen is of oude auto’s dan via de aftermarket moeten worden voorzien van een gesloten roetfilter.

In Aftersales Magazine nummer 4 van dit jaar staat een artikel over een speciaal additief voor roetfilters, om de regeneratietempratuur te verlagen.

Ook Bovag heeft inmiddels gereageerd op de berichtgeving in de krant.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *