In de Telegraaf is vrijdagochtend een artikel verschenen over een nieuwe overeenkomst, waarin staat dat roetfilters op auto’s niet meer verplicht worden gesteld. Echter is van een verplichting voor een roetfilter nooit sprake geweest. De regelgeving heeft nooit een middel omschreven, maar alleen de grenswaarden van de uitstoot.

Vanaf 1 januari 2012 geldt de nieuwe Euro5-norm voor emissies. Onder meer Bovag en RAI Vereniging hebben hiervoor een convenant getekend, waarin staat dat nieuwe bestellers affabriek zijn voorzien van een roetfilter. “De norm haal je eigenlijk alleen als je een filter monteert”, aldus RAI Vereniging. Inmiddels wordt ruim negentig procent van de nieuwe bestellers meteen voorzien van een roetfilter. “Daarnaast ligt er al zo’n twee jaar een concepttekst voor een tweede convenant, waarin staat wat gemeenten wel en niet mogen als het om milieuzones gaat en wat de norm wordt. Hiermee kunnen steden de luchtkwaliteit aanpakken in de binnensteden. Maar of dit is wat bedoeld wordt in het Telegraaf-artikel?”

Volgens brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) werken roetfilters in bestelauto’s met dieselmotor juist vervuilend in de stad en jaagt het de werkgever op kosten. Het zelfreinigende systeem werkt volgens TLN alleen bij lange afstanden, omdat het een hoge temperatuur moet bereiken om de roetdeeltjes te verbranden. Bij korte ritten wordt deze hoge temperatuur niet gehaald. Het gevolg daarvan is dat de CO2-uitstoot toeneemt.
Volgens de krant hebben fabrikanten nu een oplossing bedacht om de temperatuur in korte tijd kunstmatig te verhogen. Nadeel daarbij is dat oudere auto’s meer brandstof verbruiken en sneller slijten. Voor nieuw modellen zou de nieuwe techniek geen bijwerkingen hebben.
De vraag die je vanuit dit gegeven kunt stellen is of oude auto’s dan via de aftermarket moeten worden voorzien van een gesloten roetfilter.

In Aftersales Magazine nummer 4 van dit jaar staat een artikel over een speciaal additief voor roetfilters, om de regeneratietempratuur te verlagen.

Ook Bovag heeft inmiddels gereageerd op de berichtgeving in de krant.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17