Wie heeft er nog zin in 2013?

De autobranche maakt er een (slechte) gewoonte van om het marktsentiment vooral af te meten aan het aantal te verkopen nieuwe auto’s. Is dat cijfer hoog, dan is iedereen blij. Gaat het omlaag, dan is er stress in de tent.

Geen wonder ook dat brancheorganisaties als Bovag en RAI er vaak voor kiezen om zich wat op de vlakte te houden en zich het liefst beperken tot wat optimistische geluiden. Beide clubs houden het op 480.000 nieuwe auto’s. Brancheanalisten – zoals ING en Aumacon – zitten aanzienlijk lager, vaak rond de 450.000 stuks.

Alhoewel realistischer, ook zij zullen moeten erkennen dat de verkoop van nieuwe auto’s – zeker voor de korte termijn – feitelijk ondergeschikt is aan die andere producten van het garagebedrijf: occasions, uren en onderdelen. En daarbij: ook al daalt de autototaalmarkt, dat wil nog lang niet zeggen dat er over de gehele linie moet worden ingeleverd. Voor volgend jaar worden bijvoorbeeld zeer mooie volumes voor hybride-auto’s verwacht. Het is maar waar je staat met je merk.

Prijsconcurrentie trekt aan

Onlangs stelde RAI haar veel bekritiseerde aftermarketonderzoek van twee jaar geleden enigszins bij. Tot 2015 gaat men nu uit van een daling van het aantal onderhoudsbeurten van 9,4 procent tegenover een daling van het aantal reparaties in Nederland van 8,9 procent. Alleen het aantal bandenvervangingen blijft – aldus RAI – nog behoorlijk stijgen ( 6,5 procent t/m 2015). Wijselijk ziet men af van een omzet- en margeprognose. Die zou er namelijk aanzienlijk slechter uitzien. In de wetenschap dat ons land nogal ‘overbewerkplaatst’ is en de consument steeds minder onnodig geld wenst te besteden, is een toekomst met sterke prijsconcurrentie het enig logische gevolg. Er gaan dus klappen vallen. Te beginnen bij de merkdealers.

De Dealer Branchebarometer rapporteerde onlangs al dat de urenomzet dit jaar liefst 11 procent en de onderdelenomzet ook nog eens met 12 procent achteruit loopt bij de gemiddelde merkdealer. Dat zijn heftige cijfers. Maar ook onder universelen is het veranderende markttij voelbaar, zij zouden in doorsnee zo’n vijf procent omzetderving moeten slikken dit jaar.

Lees hier het volledige artikel met alle autoverkoopcijfers in Aftersales Magazine nummer 11 >>

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 40 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *