Tesla en Volkswagen: EV-productie in China

Tesla heeft 140 miljoen euro betaald voor een stuk grond van 860.000 m² bij de haven van Shanghai. Daar moeten in 2021 de eerste Tesla-modellen uit de eerste fabriek buiten de VS  van de band rollen.

Tesla maakt gebruik van een nieuwe regeling waarin de Chinese overheid bepaalt dat buitenlandse investeerders in elektrische auto’s vanaf 2019 niet meer verplicht zijn een lokale businesspartner te nemen. Voor autofabrikanten die conventionele motoren gebruiken, is dat pas vanaf 2022 het geval. De Tesla-fabriek krijgt een eerste capaciteit van 250.000 auto’s. In totaal kunnen er volgens Elon Musk op termijn 500.000 Tesla’s worden geproduceerd, Allemaal voor de Chinese markt, hoewel de keuze van de vestigingsplaats ook betekent dat export een optie is. De financiering wordt grotendeels door Chinese banken gedaan en een deel door Tesla zelf. Opvallend is dat Tesla ook aankondigt de productie van batterijen in Shanghai te gaan verzorgen.

Volkswagen

Ook Volkswagen wil in China (via joint venture SAIC in Anting) maximaal gaan profiteren van de grote vraag naar elektrische auto’s. Volgens Chinese marktdata staat de vraag naar alternatief aangedreven auto’s inmiddels op 80.000 voertuigen per maand. VW kondigde dit weekeinde aan dat in 2020 een kleine 300.000 diverse volledig elektrische modellen van de band moeten rollen. De fabriek zal in hoge mate zijn geautomatiseerd en gerobotiseerd. De auto’s worden gebouwd door 1400 zogenaamde industrie 4.0 robots. VW ontwikkelde eerder het zogenaamde MEB-platform, dat als basis dient voor alle vol-elektrische personenauto-modellen. Overigens zal VW in Anting ook haar eigen batterijproductie ter hand nemen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1699 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen