VW steekt miljarden in digitale diensten

In de transitie naar elektrische mobiliteit en digitalisering wil Volkswagen miljarden steken in connectiviteit en aanverwante digitale diensten. Tussen nu en 2025 verdwijnt er 3,5 miljard euro uit de portemonnee.

Het concern verwacht dat de investering zich dubbel en dwars zal uitbetalen. Om de benodigde softwarekennis in huis te halen, wil de fabrikant de nodige samenwerkingen en overnames tot stad brengen.

Devices op wielen

Nu auto’s in toenemende mate “devices op wielen” worden, moet Volkswagen aan de bak, stelt bestuursvoorzitter Jürgen Stackmann. Volgens merkstrategiebaas Michael Jost is het zaak de auto voor een deel opnieuw uit te vinden. “En dat valt niet mee voor een voormalige bouwer van uitsluitend de hardware.” Aan het eind van de horizon ziet Volkswagen een nieuw internetplatform dat alle denkbare diensten bundelt en niet een vergaarbak van “vijftig apps of meer” wordt. Om dat te realiseren, moet de IT-architectuur in het voertuig eenvoudig van opzet zijn. Het spits wordt in 2020 afgebeten met de vol-elektrische ID-modelreeks. Die kan tot zeventig verschillende stuurapparaten missen die vandaag de dag nog in auto’s aanwezig zijn. In plaats daarvan zijn er een paar centrale rekenunits die het nieuwe besturingssysteem ‘vw.OS’ in de lucht houden. Het maakt doorlopende upgrades mogelijk, ook zonder een bezoek aan de werkplaats. In de nieuwste contracten met de merkdealers is vastgelegd dat ook de fabrikant in de nabije toekomst rechtstreeks contact kan opnemen met de eindklant. Voorheen was dat voorbehouden aan het retailkanaal.

Keerpunt

Het jaar 2020 wordt volgens de concernleiding “het keerpunt voor het merk Volkswagen“. Vanaf dat moment wil de fabrikant zijn volledige vloot connected gaan maken. Jaarlijks zullen meer dan vijf miljoen voertuigen deel gaan uitmaken van het Internet of Things – de koppeling via het web van allerlei soorten apparaten. Het nieuwe platform laat zich bedienen met de smartphone, tablet, laptop of het infotainmentsystem in de auto. Bij de te leveren diensten valt bijvoorbeeld te denken aan vrije parkeerplekken. Het platform zal daarom toegankelijk zijn voor partners en hun software, à la Apple en Google.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †