De markt voor batterij-elektrische voertuigen (BEV) in de EU is door veranderende economische omstandigheden aanzienlijk verslechterd. Dat meldt de Europese koepelorganisatie van autofabrikanten Acea op basis van nieuwe gegevens van adviesbureauS&P Global.
Uit gegevens van S&P Global blijkt dat de prognoses voor het marktaandeel van BEV’s in 2025 aanzienlijk naar beneden zijn bijgesteld, van 27 procent in de eerste helft van het jaar naar 21 procent nu. Deze herijking betekent een belangrijke tegenslag voor de naleving van de CO2-emissiedoelstellingen van de EU voor 2025, die rechtstreeks verband houden met de verminderde marktpenetratie van BEV’s. Dit leidt tot bezorgdheid in de hoofdsteden van de EU.
Martin Kupka, de Tsjechische minister van Transport: “Zonder een gericht actieplan voor de auto-industrie lopen we het risico achterop te raken bij de VS en China. De herijkinglaat zien dat de EU een flexibeler systeem voor autofabrikanten moet hebben om de ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen te halen. We moeten ervoor zorgen dat de industrie de winst gebruikt om te investeren in nieuwe oplossingen in plaats van boetes te betalen.”
Crisis
Een stagnerende markt verhoogt de nalevingskosten voor fabrikanten aanzienlijk, zoals de gegevens van S&P Global bevestigen. Om bijvoorbeeld aan de emissiedoelstellingen te voldoen, moeten ze mogelijk credits bundelen met Chinese en Amerikaanse fabrikanten, waardoor betalingen naar fabrikanten buiten de EU gaan ten koste van de Europese industrie.
Sigrid de Vries, directeur-generaal Acea: “De dreigende crisis maakt dringende actie noodzakelijk. Alle indicatoren wijzen op een stagnerende markt voor elektrische voertuigen in de EU, op een moment dat versnelling nodig is. Afgezien van de onevenredig hoge nalevingskosten voor EU-fabrikanten in 2025, staat het succes van het hele beleid om het wegvervoer koolstofarmer te maken op het spel. We waarderen dat verschillende Europese commissarissen tijdens hun bevestigingshoorzittingen de nadruk hebben gelegd op voorspelbaarheid en stabiliteit van de regelgeving, maar stabiliteit kan geen doel op zich zijn. Fabrikanten hebben zwaar geïnvesteerd en zullen dat blijven doen. Europa moet op koers blijven van de groene transformatie door een strategie aan te nemen die werkt.”