“2013 wordt het jaar van de survival of the fittest”, verwacht PPG-directeur Sjaak van der Burgt. Actief ondernemerschap is volgens hem crucialer dan ooit voor schadeondernemers.
Volgens Van der Burgt heeft de economische recessie van afgelopen jaar relatief minder invloed op de schademarkt, dan nu in andere automotive sectoren het geval is. “De schadewereld kampt al veel langer met overcapaciteit en een structurele daling van het werkaanbod. Dat wordt veroorzaakt door allerlei structurele factoren, die vaak los staan van de huidige economische ontwikkelingen.”
“Dat neemt niet weg dat de schadeherstellers merken dat de consument zuinig en afwachtend omspringt met het besteedbare budget en bijvoorbeeld cosmetische schade eerder zal uitstellen. Maar schades die door een aanrijding worden veroorzaakt, worden zeker nog gewoon hersteld”, denkt hij. “Overigens is het werkaanbod sterk wisselend per regio. Zolang sturende partijen de focus blijven leggen op verlaging van de schadelast, ligt er een hoge druk bij de schadehersteller. Daardoor is bij veel bedrijven een wankel evenwicht ontstaan tussen winst en verlies.”
Een voortdurend punt van aandacht blijft natuurlijk de toenemende technische complexiteit van schadeherstel. “Ondernemers realiseren zich terdege dat ze goed op de hoogte moeten blijven van de technische ontwikkelingen. Investeringen in de nieuwste reparatietechnieken en werkplaatsapparatuur staan nog steeds hoog op hun actielijst. Het is nu vaak een kwestie van prioriteiten stellen op de korte termijn, maar iedereen in de branche weet hoe belangrijk het is om het kennisniveau van de werkplaatsmedewerkers op een hoog peil te houden.”
Hiqure
“Hiqure dient de kwaliteit van een schadereparatie. Ik geloof absoluut in het toekomstige succes van deze normering”, zegt hij. “Het is een waarborg voor optimale bedrijfsprocessen, zodat een kwalitatief gegarandeerde reparatie wordt uitgevoerd. Ik denk dat bedrijven hier niet veel in hoeven te investeren, als ze tenminste altijd volgens de juiste richtlijnen hebben gerepareerd. Bedrijven die zich de laatste jaren onvoldoende op kwaliteit hebben gefocust, zullen wel een inhaalslag moeten maken.”
Lees hier het complete artikel in Aftersales Magazine nummer 12 >>