Bestuurders van elektrische auto’s kunnen tijdens de donkere winterdagen beter ook de temperatuurmeter van de motor in de gaten houden. In tegenstelling tot auto’s met verbrandingsmotoren hangt de reikwijdte van EV’s sterk af van de buitentemperatuur. Zo blijkt uit onderzoek van Dekra, dat de actieradius van een Citroën C-Zero bij min 5 graden Celsius ongeveer 65 kilometer is en bij 22 graden 138 kilometer, dat is 53 procent minder.
De onderzoekers van Dekra hebben ook berekent dat de accu van een elektrische auto bij zomertemperaturen van 22 graden standaard een vijfde (4,1 kWh / 19 procent) van haar energie verliest en bij min vijf graden loopt dit aandeel op naar 48 procent (9,5 kWh).
Toch gaat een EV over het algemeen efficiënt om met zijn beschikbare energie, ook als is uiteindelijk de reikwijdte in de winter een stuk kleiner. De boordspanning vergt 0,68 kWh energie en de verwarming verbruikt 1,96 kWh.
De energiebalans wordt zelfs verbeterd door het herstel van remenergie met 5,9 kWh. In de testbij 22 graden Celsius bleek tijdens het remmen 56 procent van remenergie terug te vloeien naar de accu. Dit zorgt voor achttien procent (3,3 kWh) meer energie voor de werking van het voertuig.
“Opvallend is dat een elektrische auto bij zomertemperaturen duidelijk effectiever omgaat met de toegepaste energie, dan een auto met een verbrandingsmotor. Bij vorst daalt echter het rendement sterk”, aldus Andreas Richter, hoofd van het Dekra-onderzoekscentrum voor elektrische mobiliteit.
Dekra presenteerde in september nog de resultaten uit haar onderzoek Safety Check 2011. Daauit blijkt dat maar liefst 81 procent van de jongeren bij onze Oosterburen in een gevaarlijke auto rijdt.