Garagehouders, grossiers en leveranciers kunnen via online diensten en social media klanten nog beter van dienst zijn. Dat is de belangrijkste conclusie uit de jaarlijkse branchedag van AD Benelux, gehouden op 6 oktober 2011 in het Golden Tulip Hotel in Doorwerth.
Internet speelt een zeer belangrijke rol bij het aankoopgedrag van consumenten, ook op het gebied van auto-onderhoud. Niet alleen in de oriëntatie, maar ook bij de daadwerkelijke aankoop. Daarnaast is de consument machtiger dan ooit door de mogelijkheid zijn mening te geven via social media. Grossiers en leveranciers wisselden ervaringen uit rond deze ontwikkeling. Vandaar dat het thema De Consument Van De Toekomst centraal stond op de branchedag van AD Benelux.
De consument van de toekomst vraagt een snelle afhandeling van (online) informatieaanvragen en gespecificeerde offertes voor schade en reparatie. Ook zijn er in het buitenland diverse websites actief die auto-onderdelen tegen zeer lage prijzen rechtstreeks aan de consument verkopen. Dit levert ook nieuwe bedrijfsmodellen op in de garagebranche. Een voorbeeld wat bij deze situatie werd gegeven is dat consumenten zelf onderdelen meebrengen naar garages.
Sprekers op de AD Benelux-branchedag waren Gwen Jansen van Jansen Jager Communicatie, Jos Burgers (directeur van de Nederlandse Franchise Vereniging) en Jos Veldhuisen van Aftersales Magazine. Jos Burgers ging in zijn presentatie in op de kracht van samenwerking en de voordelen van franchiseconcepten.
Ad Benelux maakte onlangs ook beked dat ze met AD Autobedrijf een samenwerking is aangegaan met Inkoper. Doel is om door middel van de collectieve inkoopcondities van Inkoper bij de AD Autobedrijven het rendement te verbeteren.