Als je onderop of achteraan een lijstje staat, word je ook wel lijstduwer genoemd.

Sinds de start van Aftersales Magazine in maart 2010 ben ik zo’n lijstduwer geweest, middels de column op de laatste redactionele pagina van ons magazine, waarvan er inmiddels, inclusief dit nummer, 121 exemplaren in de brievenbussen van onze trouwe lezers zijn beland. Op deze plek hoop ik dat het me steeds weer gelukt is – soms serieus, soms met een knipoog – u een soort van wake-upcall te geven, voor een nadenkertje te zorgen, u te stimuleren even voorbij de dag van vandaag te kijken.

Overnames

De autoretail is op Europese schaal zowel wat betreft sales als aftersales sterk aan het veranderen. In Nederland verloor Bovag de afgelopen tien jaar ruim zeshonderd dealerleden. Daarom zal ook in Nederland de internationale kaart gespeeld gaan worden. Zo is de Van Mossel Groep, Nederlandse grootste dealergroep, actief in de Benelux en Duitsland. En je hoeft niet verrast te zijn als een miljardenconcern als dat van Van Mossel straks zelf een overnamekandidaat wordt. In ons land is het Zwitserse Emil Frey na de overname van PGA (Nefkens/Ekris) een bekende internationale dealergroep. En de onderhanden zijnde overname van Stern door het Zweedse Hedin (dat in meerdere Europese landen actief is) is een kwestie van maanden.

Integratie

En de aftersales? Het onderzoeksbureau ICDP schetst als serieus scenario een integratie van het merkgebonden en het onafhankelijke kanaal. Werkplaatsklanten zullen in 2030 de ene keer door de dealer en een volgende keer door een universeel bediend worden. De technologie, de connected car, ADAS en vooral de retailstrategie van de autofabrikanten zijn de drivers voor die ontwikkeling, denkt ICDP. De onderdelendistributie wordt dan een gezamenlijke operatie van nationale automobielimporteurs én partijen als LKQ en AAG. Distrigo is een eerste voorbeeld van een OE-IAM-samenwerking, al is het geïnitieerd door het merkkanaal.

Over tien jaar schrijf ik hopelijk nog een column over hoe het de autobranche en vooral de aftersales in de jaren tussen 2020 en 2030 is vergaan. Zijn de concerns dan nog een paar maten groter geworden, of is het schip van schaalvergroting door de wal gekeerd? Zijn de autofabrikanten dankzij de connected car dan leidend, of is het toch de zelfsturende en beslissende connected consument?

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties