Uit een onderzoek van vakblad Kfz-Betrieb en KÜS blijkt dat 55 procent van de Duitse automobilisten onderhoud of reparatie laat uitvoeren door een merkdealer. De fitter is met drie procent het minst populair, de universele garage scoort in het onderzoek 27 procent.

Er wordt ook door vijf procent van de ondervraagde automobilisten zelf geklust aan de auto. Acht procent heeft dit jaar nog geen tijd gehad om de auto te (laten) onderhouden en twee procent is als ‘overig’ bestempeld.

Ook is 89 procent van de respondenten uit het onderzoek de laatste twee jaar niet gewisseld van autobedrijf. Redenen om wel te wisselen (elf procent) zijn de aanschaf van een nieuwe auto en de hoogte van het werkplaatstarief.

Overigens is de kwaliteit van het onafhankelijke autobedrijf volgens 66 procent van de Duitsers even goed als van de merkdealer, terwijl 21 procent de universeel ‘minder vakbekwaam’ vindt. Twaalf procent vindt juist de merkdealer minder kwaliteit leveren dan de universele garage.

Het prijsimago van de dealer is niet zo goed te noemen. Ruim 85 procent denkt goedkoper uit te zijn bij de onafhankelijken, elf procent denkt hetzelfde kwijt te zijn bij de dealer als bij de universeel.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 november 2025
ADPA nieuw lid van SERMI
14 november 2025
Alzura: Toekomst aftermarket is digitaal
14 november 2025
AllParts lanceert leaseconcept
13 november 2025
Stijging voertuigdiefstal zet door
13 november 2025
AutoTrack: Tweedehands EV 10 procent goedkoper
13 november 2025
Groen licht voor autonome shuttlebus Holon
Meest bekeken berichten
Recente reacties