Consumenten blijven voorzichtig met grote uitgaven. Er is weinig vertrouwen in de economie en de koopkracht staat net als vorig jaar onder druk. Het feit dat de overheid met forse bezuinigingen moet komen zal deze situatie enkel versterken, stelt ING in haar jongste kwartaalbericht. De vraag is of de zakelijke markt de verkoop draaiende zal houden.

Het feit dat de Nederlandse personenautomarkt de afgelopen tijd qua volume zo goed heeft gepresteerd, valt grotendeels toe te schrijven op het conto van de fiscale voordelen op zuinige auto’s. Kijken we naar de situatie in West Europa in de periode 2007-2011, dan is alleen de Oostenrijkse markt harder gegroeid.

Tegelijkertijd daalde de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in Nederland als een baksteen. Op de ranglijst van dataleverancier Jato moet Nederland alleen nog Portugal voor laten gaan. De gemiddelde uitstoot van nieuw geregistreerde auto’s lag in Nederland in 2011 op 126,2 gram per kilometer, terwijl dit in 2010 nog op 135,6 gram lag. De verscherpte eisen aan fiscale voordelen per 1 juli 2012 en in de daaropvolgende jaren zullen ongetwijfeld nog een extra boost geven aan een nog lagere gemiddelde uitstoot.

De vraag is hoe lang fiscale voordelen de markt aan de gang kunnen houden. Zoals bekend worden de eisen aangescherpt en moet het voordeel de komende jaren teruglopen. Vooral een aantal kleinere auto’s wordt dan relatief veel duurder. Tevens nadert het einde van de MRB-vrijstelling in 2014. Nu de overheid bovendien met tegenvallers kampt en gedwongen is extra te bezuinigen valt het nog te bezien of het huidige plan de komende jaren in stand wordt gehouden. Wellicht dat men veel sneller van de fiscale voordelen af zal willen stappen.

De overheid dient namelijk rekening te houden met het feit dat de autobranche in sneltreinvaart onder de gestelde scherpere eisen zou kunnen duiken. Fabrikanten worden hiertoe voornamelijk aangezet door Europese regelgeving, waarbij het doel is dat iedere fabrikant, met betrekking tot nieuw geregistreerde auto’s, in 2015 gemiddeld onder de 130 gram per kilometer komt. Dit gegeven leidt ertoe dat steeds meer merken nieuwe modellen introduceren die ook na juli 2012 van fiscale voordelen blijven genieten.

Download hier het kwartaalbericht >>

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 november 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19