Na hoge verkoopvolumes in 2011, moet de personenautomarkt haar meerdere erkennen in de zwakke economische omstandigheden. Krimp is dit jaar onvermijdelijk, concludeert ING in het woensdag verschenen kwartaalbericht.
Kleine auto’s pakten meer marktaandeel. Waren zij in 2010 al goed voor bijna vijftig procent van de markt, in 2011 kwam het aandeel zelfs uit op 52,4 procent. Duidelijk was verder dat de autoverkoop voor een belangrijk deel draaide op de zakelijke markt. De particuliere verkoop steeg met slechts één procent naar 233.496 auto’s in 2011, terwijl de zakelijke markt met ruim 70.000 eenheden groeide (28 procent) tot 322.424. Het aandeel zakelijk lag daarmee op maar liefst 58 procent van de totale markt. Positief is dat het D-segment na jaren terugval daardoor enigszins terrein kon goedmaken door van 10,3 procent naar bijna elf procent te groeien.
In de eerste maanden van 2012 lijkt de teruglopende economie toch meer grip te krijgen op de registratie-aantallen. In januari was er volgens cijfers van RAI en Bovag een verlies van zes procent, gevolgd door een sterkere daling van tien procent in februari. Het tweede kwartaal kent wellicht een opleving door de wijzigingen in de autobelastingen per 1 juli.
Het loont in veel gevallen voor zowel particulieren als leaserijders nog voor die datum een eventuele nieuwe auto te registreren. Zo kunnen leaserijders bijvoorbeeld vijf jaar lang van een lage bijtelling profiteren. Volgens leasemaatschappij Leaseplan is momenteel sprake van een ware run om auto’s voor 1 juli geregistreerd te krijgen.
Een sterke daling in de tweede helft van het jaar lijkt vervolgens onvermijdelijk. ING Economisch Bureau houdt daarom vast aan haar eerdere raming van 475.000 registraties in 2012.