Het is nog maar de vraag in hoeverre fastfitters, autoserviceketens en bandenspecialisten in staat zijn om de komende jaren hun marktpositie te behouden en door te groeien. Het blijkt namelijk niet zo eenvoudig om als bandenspecialist te transformeren naar een volwaardig garagebedrijf.

Wellicht is het juist verstandig een stap terug te doen naar de vroegere kernactiviteiten, is een veelgehoorde visie op diverse Europese aftersalesbijeenkomsten. Vooral de marktpositie van de autoservice- en bandenketens wordt van diverse kanten bedreigd, onder meer door de strijd om de werkplaatsklant tussen universele garages en merkdealers, lagere marges en een dalende markt voor reparatie en onderhoud. En dan hebben we het nog niet eens over auto’s die steeds complexer worden en kritischer consumenten.

Evenals vele universele garages en dealernetwerken beleven de meeste ketens momenteel niet hun beste jaar, zo blijkt uit gesprekken met filiaalmanagers bij diverse ketens. Het eerste halfjaar van 2012 liet een daling zien van 600.000 banden en ook het reparatie- en onderhoudsaanbod daalde. Nu is het zaak om de winterbandenverkoop en winterbeurten aan de man te brengen.

Voorspelling

De afgelopen jaren hebben vooral universele garagebedrijven (met sterke steun van de bandendistributeurs) een sterke positie in de bandenvervangingsmarkt opgebouwd, ten koste van de bandenspecialisten. Met name de particuliere klant koos voor universele garages, terwijl ketens en bandenspecialisten met succes hun aandacht op de zakelijke markt richten. Maar het merkgebonden kanaal staat in de startblokken om markt terug te veroveren. Op de korte termijn zullen de marktverhoudingen nog niet al te veel wijzigen, maar op de lange termijn worden zeker veranderingen voorspeld.

Lees hier het complete artikel in Aftersales Magazine nummer negen, inclusief cijfers over vestigingen, wisseltarief en bandenopslag >>

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38