Het is nog maar de vraag in hoeverre fastfitters, autoserviceketens en bandenspecialisten in staat zijn om de komende jaren hun marktpositie te behouden en door te groeien. Het blijkt namelijk niet zo eenvoudig om als bandenspecialist te transformeren naar een volwaardig garagebedrijf.
Wellicht is het juist verstandig een stap terug te doen naar de vroegere kernactiviteiten, is een veelgehoorde visie op diverse Europese aftersalesbijeenkomsten. Vooral de marktpositie van de autoservice- en bandenketens wordt van diverse kanten bedreigd, onder meer door de strijd om de werkplaatsklant tussen universele garages en merkdealers, lagere marges en een dalende markt voor reparatie en onderhoud. En dan hebben we het nog niet eens over auto’s die steeds complexer worden en kritischer consumenten.
Evenals vele universele garages en dealernetwerken beleven de meeste ketens momenteel niet hun beste jaar, zo blijkt uit gesprekken met filiaalmanagers bij diverse ketens. Het eerste halfjaar van 2012 liet een daling zien van 600.000 banden en ook het reparatie- en onderhoudsaanbod daalde. Nu is het zaak om de winterbandenverkoop en winterbeurten aan de man te brengen.
Voorspelling
De afgelopen jaren hebben vooral universele garagebedrijven (met sterke steun van de bandendistributeurs) een sterke positie in de bandenvervangingsmarkt opgebouwd, ten koste van de bandenspecialisten. Met name de particuliere klant koos voor universele garages, terwijl ketens en bandenspecialisten met succes hun aandacht op de zakelijke markt richten. Maar het merkgebonden kanaal staat in de startblokken om markt terug te veroveren. Op de korte termijn zullen de marktverhoudingen nog niet al te veel wijzigen, maar op de lange termijn worden zeker veranderingen voorspeld.