De Poolse klimaatminister Anna Moskwa heeft aangekondigd het aanstaande verbod op de verkoop van (nieuwe) verbrandingsmotoren per 2035 aan te willen vechten bij het Europese Hof van Justitie.
Het verbod werd eind maart goed gekeurd door de lidstaten, zij het na een ongeplande tussentijdse afzwakking. Autoproducerende landen zoals Duitsland en Italië streden voor die afzwakking. Ook in Polen worden auto’s geproduceerd, zo’n tweehonderdduizend stuks in 2021 bijvoorbeeld.
Bovendien heeft Polen een relatief oud wagenpark, ouder nog dat het Nederlandse. Volgens Acea-cijfers ligt die leeftijd bij ons op ruim elf jaar en op ruim veertien jaar in Polen. De Poolse regering gebruikt dat argument overigens niet, maar met veertigduizend geregistreerde vol-elektrische auto’s is het land nog ver van diens eigen ambitie om er een miljoen te hebben in 2025. De kritiek van de Poolse regering is deels gebaseerd op de beperkte actieradius en de te lage aantallen laadpalen in Europa.
In Polen was volgens Acea-cijfers over de eerste vier maanden van dit jaar het marktaandeel van batterij-elektrische personenauto’s in de nieuwregistraties slechts 3,4 procent. In ons land was dat 26,2 procent in diezelfde periode. Het Europese gemiddelde lag voor de maand april op bijna twaalf procent, wat de extremen per markt goed onderstreept. Voor plug-in hybrides is het Poolse marktaandeel zelfs lager: 2,7 procent. Bij ons ligt dat dik tien procentpunt hoger. Diesels zijn in Polen nog goed voor 9,4 procent maar komen bij ons niet verder dan 1,3 procent. Benzine is in Polen met 45 procent koploper gevolgd door hybrides met 37 procent. In ons land is het marktaandeel van gewone hybrides lager en dat van de stekkerhybrides juist hoger.