Op 27 oktober 2022 bevestigden de leden van de Europese Commissie en het Europese Parlement de afspraak van 29 juni 2022 om per 2035 de toelating in de EU te verbieden van nieuwe personenauto’s die niet 100 procent CO2-vrij zijn. Met andere woorden: de auto met verbrandingsmotor zullen we vanaf 2035 niet meer terugvinden in de registraties van nieuwe personen- en lichte bestelauto’s.

Als tussenstap willen zowel de Europese Commissie als het Parlement dat in 2030 personenauto’s al een reductie van de CO2-emissies met 55 procent realiseren en bestelauto’s met 50 procent. Het EU-adagium is 100 procent elektrisch, batterij- dan wel waterstof-elektrisch. Het streven is bovendien om in 2050 het gehele Europese wagenpark voor 100 procent elektrisch te hebben.

Het door de industrie sterk gepromote (tijdelijke) alternatief voor e- en bio-fuels blijft volgens een eerste uitleg alleen bestaan voor de transportsector (voertuigen boven de 3,5 ton GVW). Volgens het Portugese commissielid Sara Cerdas geldt dat ook voor personenauto’s en lichte bestelauto’s van hulpdiensten. Deze deal was wisselgeld voor een aantal commissieleden dat 2040 in plaats van 2035 als einddatum voor de verbrandingsmotor had voorgesteld. Wel wordt onder druk van de Duitse regering en industrie nog gewerkt aan een eventueel toe te voegen clausule die e-fuels in bepaalde andere segmenten zou kunnen toestaan.

Fit for 55

De Brusselse pers kopte dat de Green Deal wat betreft de EV-transitie sterk is gepromoot door Nederlandse politici, met name door VVD en PvdA, sowieso een unieke combinatie. Zo heeft de Nederlandse Europarlementariër Jan Huitema (VVD) een belangrijke rol gespeeld bij het pareren van de lobby van diverse partijen uit de autosector. Hij was onwrikbaar in zijn volledig elektrische visie voor 2035. Sterker nog: Huitema pleitte er zelfs voor om de ban op de verbrandingsmotor al in 2030 te laten ingaan. Aan de Brusselse pers liet hij weten dat de gestelde doelen voor de EV-transitie absoluut haalbaar zijn. “Deze deal is goed nieuws voor de automobilist. Veel mensen willen wel schoner rijden, maar kunnen een elektrische auto niet betalen. Door deze afspraken worden emissieloze auto’s goedkoper en komt er sneller een tweedehandsmarkt, waardoor schoner rijden betaalbaar wordt voor iedereen”, aldus Huitema.


Het EU-adagium is 100 procent elektrisch, batterij- dan wel waterstof. Het streven is om in 2050 het Europese wagenpark voor 100 procent elektrisch te hebben.


De Nederlandse Eurocommissaris Frans Timmermans (PvdA) weet dat de auto-industrie er alles aan gelegen is om aan te haken en vooral voor betaalbare EV’s te zorgen. Deze deal als eerste grote afspraak binnen het Fit-for-55-programma is een extra stimulans voor de autosector om de schouders te zetten onder een emissievrije mobiliteit, stelde hij.

Duidelijkheid

Om de klimaatdoelen te halen is het nodig dat het wegtransport wat aan de uitstoot doet. Nu er duidelijkheid is, is de verwachting dat autofabrikanten meer elektrische auto’s en auto’s op waterstof gaan produceren. Volkswagen bevestigde na de mededeling uit Brussel nog eens al vanaf 2033 in de EU geen auto’s met een verbrandingsmotor meer te zullen verkopen. Daarentegen laat Clepa als representant van de onderdelenindustrie weten te vrezen voor een ontslaggolf bij de onderdelenfabrikanten. De adviseurs van adviesbureau Boston Consulting Group stellen dat het verlies van banen in de oude onderdelenindustrie grotendeels gecompenseerd zal worden door de nieuwe, op EV’s gerichte producenten.

Occasions

Met de afspraak krijgt de EV-transitie meer body. Overheden zullen nu alles op alles moeten zetten om te zorgen voor een bij de afspraak passende laadinfrastructuur en bovenal voor een belastingregime dat zorgt voor betaalbare EV’s. Daarnaast zullen industrie en politiek moeten samenwerken om tijdig over voldoende grondstoffen en groene energie te kunnen beschikken. De gemaakte afspraak betekent dat ook Amerikaanse en Aziatische fabrikanten de EV-transitie zullen moeten maken, anders kunnen hun nieuwe auto’s de EU niet meer in. In de VS zijn er naast Californië al vijftien andere staten die in 2035 een ban willen op de verbrandingsmotor.

Een mogelijke hobbel voor de elektrificatie van het wagenpark is de verkoop van gebruikte auto’s met een verbrandingsmotor. Hiervoor wordt gekeken naar belastingtechnische drempels die de aanschaf van een occasion met een verbrandingsmotor vanaf 2035 oninteressant moeten maken. Door de belastingdruk op de auto en de brandstof (fors) te verhogen zal ook een verkoopgolf van occasions tussen 2030 en 2035 moeten worden voorkomen.

Ferrari

Naast de geleidelijke afschaffing van benzine- en dieselauto’s wil het akkoord een nieuwe methode voor de rapportage over de CO2-emissies van voertuigen tijdens hun levenscyclus. De Europese Commissie zal deze tegen 2025 presenteren. Ook zal de commissie vanaf 2025 een tweejaarlijks verslag publiceren over de voortgang op de weg naar emissievrije wegmobiliteit. Daarin zullen de gevolgen voor de werknemers in de automobielindustrie en consumenten aan bod komen.

Ook de zogenoemde Ferrari-clausule kwam ter tafel. Besloten is dat fabrikanten die jaarlijks niet meer dan 10.000 personenauto’s en/of 22.000 bestelauto’s produceren, worden vrijgesteld van de doelstelling voor 2030, maar ook zij zullen in 2035 emissieloos moeten zijn.

Deel dit artikel op

3 reacties

  1. Zo zie je maar, dat als je na die tijd een auto wil met verbrandingsmotor de overheid het onmogelijk gaat maken door extra belastingdruk.
    Ik ben benieuwd hoe of er een oplossing komt voor alle mensen met een caravan, caravans verkopen zitten al jaren in de lift, dus wordt er nog een sector om zeep geholpen met als gevolg dat mensen meer gaan vliegen naar hotels etc.
    Wat gaat ze doen aan de vulkaan uitbarsting op Java, die produceert meer Co2 dan wij in 10 jaar met de auto in Europa produceren en over de meest vervuilende transportsector schepen hoor je niets.

  2. Het is wel duidelijk dat Europa wordt geleid door mensen die geen flauw benul hebben wat ze zeggen en alleen in sprookjes geloven. Als je gaat bedenken dat iedereen elektrisch gaat rijden, koken en verwarmen, zul je ook iets moeten doen aan de infrastructuur van het netwerk, en dat is bij lange na niet op orde. We gaan nog meer van die problemen krijgen die we van de zomer in Flevoland hadden met een enorme stroomstoring door een zwaar overbelast netwerk.

  3. CO neutrale auto’s, elektriciteit opwekken met gas centrales is niet CO neutraal, moet dan ook iets aan gedaan worden, lobby zoals nu klopt langs geen kanten en is gewoon geld uit onze zaken halen. Zo doen we dat in België

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06