De import van occasions valt in 2010 hoger uit dan het jaar daarvoor. Er werd 22 procent meer geïmporteerd en jonge, grotere auto’s maakten plaats voor zuinige, kleine auto’s en Mercedessen op leeftijd. Uit onderzoek van VWE blijkt dat de top-10 van meest geïmporteerde occasions flink verschilt van die in 2009.
De groei van 22 procent is groot in vergelijking tot de occasionverkopen binnen Nederland, die op een plus van 1 procent bleven steken ten opzichte van 2009.
In 2009 maakten bijvoorbeeld de Audi A4 Avant en A6 Avant en BMW 5 Serie touring nog deel uit van de top-10. Import van de A4 Avant bleef in deze groeimarkt op hetzelfde niveau maar import van de A6 Avant en 5 Serie touring liepen terug, respectievelijk 3 procent en 10 procent.
Vrijstelling van wegenbelasting en benzineprijzen lijken in 2010 toch aanleiding te hebben gevormd voor een importopmars van zuinige auto’s en wegenbelastingvrije oldtimers. In 2010 voert namelijk Mercedes-Benz met 132 procent de lijst aan met de 190-serie W201, gevolgd door de VW Golf met 88 procent en de Mercedes-Benz 200-serie W124 pluste maar liefst 387 procent. Nieuwkomers zijn de Volkswagen Polo en Lupo, de Peugeot 107 en Toyota Aygo. Mini bleef in de top-10 maar zakte van de eerste plek in 2009 naar de vierde plek in 2010.
Bekijk hier de top 10 van 2010, 2009 en occasion per markt in 2010 >>