De internationale schadebranche staat aan het begin van een onomkeerbare transitie. Het is te makkelijk om het af te doen als ‘enorme uitdaging’. “Vraag niet wanneer het gaat beginnen, want het is al lang begonnen”, waarschuwde Sean Carey op het internationale schadecongres IBIS in Barcelona.
“Alle componenten zijn al aanwezig voor een nieuwe manier van denken en innovatieve businessmodellen: van big data tot de technologie”, aldus de Amerikaan Carey van SCG Management Consultants. “Vergeet vooral niet dat nieuwkomers totaal anders aankijken tegen de heersende tradities in onze industrie. Wij denken in workflow, zij denken in dataflow. Wij denken: dat kan niet waar zijn, terwijl zij denken, waarom niet?”
‘Connected or disconnected claims process?’ was niet zomaar verkozen tot de titel van zijn betoog, waarin Carey hamerde op de verstrekkende effecten van telematica op de schadewereld. “Wat oorspronkelijk is bedacht als een veiligheidstechnologie voor noodgevallen (e-call), is door de vele mogelijkheden van telematica uitgegroeid tot een bijna vanzelfsprekendheid dat berijders en auto’s straks verbonden zijn met de wereld. Diverse partijen staan straks in verbinding met berijders en auto’s: verzekeraars, autofabrikanten, fleetowners en serviceproviders. Tal van zaken zijn straks te organiseren via die datastroom: van de schademelding tot de schadeafhandeling, maar ook de bestelling van nieuwe onderdelen of kleurcodes van de juiste laksoort. Al deze informatie is al aanwezig door big data.”
De opdracht voor de nabije toekomst is om een goede onderlinge samenhang en regie te organiseren rondom de datastroom. “Dat vereist een andere manier van denken, maar ook openstaan voor samenwerking met of aangaan van nieuwe allianties, die misschien niet
direct voor de hand liggend lijken.”
Meer lezen over dit onderwerp? Hier staat het complete artikel.