De internationale schadebranche staat aan het begin van een onomkeerbare transitie. Het is te makkelijk om het af te doen als ‘enorme uitdaging’. “Vraag niet wanneer het gaat beginnen, want het is al lang begonnen”, waarschuwde Sean Carey op het internationale schadecongres IBIS in Barcelona.

“Alle componenten zijn al aanwezig voor een nieuwe manier van denken en innovatieve businessmodellen: van big data tot de technologie”, aldus de Amerikaan Carey van SCG Management Consultants. “Vergeet vooral niet dat nieuwkomers totaal anders aankijken tegen de heersende tradities in onze industrie. Wij denken in workflow, zij denken in dataflow. Wij denken: dat kan niet waar zijn, terwijl zij denken, waarom niet?”

‘Connected or disconnected claims process?’ was niet zomaar verkozen tot de titel van zijn betoog, waarin Carey hamerde op de verstrekkende effecten van telematica op de schadewereld. “Wat oorspronkelijk is bedacht als een veiligheidstechnologie voor noodgevallen (e-call), is door de vele mogelijkheden van telematica uitgegroeid tot een bijna vanzelfsprekendheid dat berijders en auto’s straks verbonden zijn met de wereld. Diverse partijen staan straks in verbinding met berijders en auto’s: verzekeraars, autofabrikanten, fleetowners en serviceproviders. Tal van zaken zijn straks te organiseren via die datastroom: van de schademelding tot de schadeafhandeling, maar ook de bestelling van nieuwe onderdelen of kleurcodes van de juiste laksoort. Al deze informatie is al aanwezig door big data.”

De opdracht voor de nabije toekomst is om een goede onderlinge samenhang en regie te organiseren rondom de datastroom. “Dat vereist een andere manier van denken, maar ook openstaan voor samenwerking met of aangaan van nieuwe allianties, die misschien niet
direct voor de hand liggend lijken.”

Meer lezen over dit onderwerp? Hier staat het complete artikel.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties