Uit de verzekeringscijfers over 2009 (de sector loopt wat dat betreft altijd een jaartje achter) blijkt dat de autoschadeverzekeraars in de strijd om de klant hun tarieven sterk onder druk hebben zien komen. Vooral de schadeherstelbedrijven krijgen dit via de margedruk deels op hun bordje.

Wel blijkt er een tegenstrijdigheid tussen de cijfers van branchetoezichthouder De Nederlandse Bank (DNB) en het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS).
CVS meldde een daling van de gemiddelde premieomzet voor een autoschadepolis van 416 euro in 2008 naar 406 euro in 2009. In 2010 zette die trend overigens door, maar een definitief cijfer is nog niet bekend. Daarentegen meldde DNB dat de totale premieomzet over 2009 met 1,5 procent is gestegen naar 4,54 miljard euro. Het aantal personenauto’s binnen het wagenpark in Nederland is licht gestegen naar 7.756.800, in 2008 was dit nog 7.597.000.

Overigens meldden verzekeraars dat in de twee laatste weken van het jaar het aangemelde bedrag aan autoschades twintig miljoen euro hoger lag dan vorig jaar, toen vergelijkbare weersomstandigheden golden. DNB heeft de verzekeraars aan tafel geroepen om een eind te maken aan de prijzenslag betreffende autopolissen. De sector kon slechts winst maken door extreem te snijden in de kosten en door een positief beleggingsresultaat. DNB vindt die basis te smal.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 april 2025
Op safe spelen in de autovoorraad
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
Meest bekeken berichten
Recente reacties