Stichting E-laad is voor de rest van dit jaar gestopt met het in behandeling nemen van aanvragen voor publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s. E-laad is een pilotproject en het budget voor 2012 is simpelweg op. Over het aanbod na 31 december en de verdere behandeling van lopende aanvragen, wordt in oktober een besluit genomen.
Wekelijks worden er circa veertig nieuwe aanvragen voor publieke oplaadpunten bij e-laad ingediend. Deze aanvragen worden ingediend door gemeenten, maar vooral ook door mensen die elektrisch willen gaan rijden. Het merendeel van deze aanvragen wacht nog op besluitvorming.
Afwijzing
Om de verwachte groei van het elektrisch vervoer te kunnen faciliteren, zal substantieel geïnvesteerd moeten worden in de publieke oplaadinfrastructuur in Nederland. “Structurele financiering van publieke oplaadinfrastructuur via de wettelijke vastgestelde tarieven door regulering is door minister Verhagen van Economische zaken, Landbouw en Innovatie vooralsnog afgewezen. Marktwerking moet gaan zorgen voor publieke oplaadinfra. Nog onduidelijk is of dit gaat lukken”, zegt de stichting op haar website.
Toekomst
Momenteel wordt samen met andere partijen gezocht naar tijdelijke oplossingen om gebruikers van elektrische voertuigen in 2013 te helpen met nieuwe publieke laadinfrastructuur. “Het is de intentie dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 in ieder geval nog zorgt voor onderhoud en beheer van de al geplaatste publieke oplaadpunten, deze blijven dus operationeel. Ten behoeve van de netbeheerders zal stichting e-laad ook als kennis- en expertisecentrum blijven bestaan.”