Uit Bovag-onderzoek van 17 sites van 28 automerken blijkt dat de autofabrikanten op grote schaal de eisen negeren die de EU stelt aan het verstrekken van technische informatie voor Euro 5 auto’s. Veel informatie is onvindbaar en het blijkt praktisch onuitvoerbaar vanaf de fabrikantenwebsites sofware-updates door te voeren naar een auto in de werkplaats van een onafhankelijk autobedrijf.
Bovag Onafhankelijke Autobedrijven wil daarom meer sanctiemogelijkheden voor de RDW en een betere handhaving van de mededingingsregels door de Europese Commissie.
Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: "De uitslag viel ons bepaald niet mee. Het staat vast dat autofabrikanten hun websites met technische informatie sterk moeten verbeteren. Een aantal fabrikanten heeft het meeste aardig op orde, bij veel fabrikanten ontbreken echter essentiële zaken en er is een kleine groep fabrikanten die er ronduit een potje van maakt, met name BMW/Mini, Nissan en Volvo. Die moeten rap aan de slag, anders verdienen ze wat ons betreft een stevige sanctie."
Volgens Eckhardt is er ook werk aan de winkel voor de RDW: "De RDW zou een loket moeten openen waar we problemen kunnen melden. En dan ingrijpen als misstanden worden vastgesteld. Wanneer de RDW zélf de Europese typegoedkeuring voor een bepaald Euro 5 model heeft afgegeven, kan zij ook zelf sancties uitdelen wanneer de technische informatie voor dat model niet of niet voldoende beschikbaar is. Als de typegoedkeuring is afgegeven in een ander Europees land, moet de RDW de misstanden aan de kaak stellen bij de collega-organisatie die daar de typegoedkeuring verstrekt. Overigens zou het goed zijn als de mogelijkheden van de RDW op dit gebied worden verruimd: nu kan de RDW alleen maar de typegoedkeuring intrekken – of niet verstrekken – en dat is natuurlijk wel een paardenmiddel. Ik pleit voor een rol à la de NMa of de Opta, zodat de RDW bijvoorbeeld ook boetes kan opleggen. We gaan dit aankaarten bij het miniserie van Infrastructuur & Milieu."
Bovag Onafhankelijke Autobedrijven gaat naast de Nederlandse overheid en de RDW ook de Europese Commissie aanspreken. De Europese koepel van branche-organisaties, Cecra, krijgt ook een kopie van het onderzoek.