De gemiddelde verkooptijd van een gebruikte auto is aanzienlijk korter dan de gemiddelde voorraadtijd. Hierdoor verslechtert de voorraadmix. Dat stelt Rob Henneveld, algemeen directeur bij Global Automotive Consultancy op basis van cijfers van CRM Used Car management.
De voorraad blijft steeds langer staan, terwijl de recent ingekochte occasion snel weer verkocht worden. Bij dealerbedrijven was in 2011 de gemiddelde verkooptijd 68 dagen en de gemiddelde voorraadtijd 115 dagen. Bij universelen bedroeg de verkooptijd 72 dagen en de gemiddelde voorraadtijd 138 dagen.
“Er is steeds meer sprake van Last in First out, bij occasions”, stelt Henneveld. “Bij bedrijven is vaak meer aandacht voor de net ingeruilde auto’s. En daarbij zien we ook dat dit een ander soort auto’s betreft, die vaak goedkoper en milieuvriendelijker zijn dan de langstaanders. Dat is een probleem dat moeilijk op te lossen is, omdat door iedere belastingmaatregel het speelveld weer verandert.”
Het verschil in stadagen tussen universelen en dealers wordt volgens Henneveld verklaard door de toenemende professionalisering bij dealerbedrijven. “Universelen doen het er vaker bij. Bij dealers is het de afgelopen jaren core business geworden.”
De door Henneveld geschetste problematiek komt donderdag volop aan bod, stelt Patrick van Tilburg, organisator van het Remarketing Event. “Tijdens het evenement zijn er inleidingen van en debatten met experts over het belang van productpresentatie, online retail en cijfers en trends in de Nederlandse remarketing.”
Aan het eind van de dag wordt de Remarketing Innovation Award uitgereikt aan één van de drie finalisten. Dat zijn 0900-Taxatie, Autotrack en Leaseplan. Lees er hier alles over >>