Ruimere intervallen voor zowel de apk als de onderhoudsbeurten raken de werkplaatsplanning al langer. Zat in 2009 nog een derde van de ondervraagden een week vol, nu is een derde twee tot drie dagen gevuld. Dat was in 2009 nog slechts vijf procent, zo blijkt uit onderzoek van Aftersales Magazine.
Aftersales Magazine hield een enquête onder zowel merkdealers, merkspecialisten als universelen om de gevolgen van bovengenoemde factoren te achterhalen. In vergelijking met 2009 laten de universele autobedrijven een vrij overzichtelijke trend zien. Het aantal bedrijven dat aangeeft een week of langer gevuld te zijn neemt af, de groep die eronder zit neemt juist toe. Nu weet weliswaar zestien procent de werkplaats minder dan twee dagen vooruit te vullen, terwijl dat vorig jaar nog 27 procent was, maar in 2009 was dat slechts bij vijf procent van de bedrijven het geval.
Dealers
Voor bijna een kwart van de dealers geldt dat de planning slechts twee à drie dagen vol zit, gevolgd door achttien procent met een planning die nog geen twee dagen vol zit. Over vorig jaar geeft geen enkele dealer aan dat de werkplaats minder dan twee dagen vol zat. Hoe anders was dat in 2009. Voor 35 procent zat toen de werkplaats twee weken vol, terwijl bijna een kwart een week vol zat.
Een volledig verslag van de resultaten verschijnt in het oktober-nummer van Aftersales Magazine dat uitkomt op vrijdag 24 oktober. Ontvangt u Aftersales Magazine nog niet? Vraag dan direct een proefnummer aan.
Ga de strijd aan met te lege planborden
Op zoek naar inspiratie om de werkplaatsplanning beter te kunnen vullen? Kun je wel geld verdienen in een dalende aftersalesmarkt? Hoe verander je jouw businessmodel om bij kleiner wordende marktvolumes toch groei te realiseren? En hoe wapen jij je tegen een scherper wordende concurrentie? Het derde Nationaal Aftersalescongres legt de vinger op de zere plek.