Door uitspraken te doen over verwachtingen en door aan te geven hoe bepaalde zaken zich kunnen gaan ontwikkelen, bereik je dat de daadwerkelijke ontwikkelingen worden beïnvloed door die uitspraken of zelfs geheel anders zullen uitpakken. Actie geeft reactie.
Slimme pr-functionarissen en bijvoorbeeld politici weten zo door het gecontroleerd laten uitlekken van informatie via een omweg precies te bereiken wat ze middels een recht-doorzee aanpak niet zouden bereiken. Wordt iedereen aangestuurd om rechtsaf te gaan, blijkt het echte plan juist te kiezen voor linksaf. En dergelijke methoden worden niet alleen gehanteerd door politici en multinationals. De dynamische maatschappelijke omgeving wordt verder aangewakkerd door de digitale transparantie en is zowel wereldwijd als lokaal onderhevig aan snelle, zelfs dagelijkse verandering. Hierdoor wordt het een hachelijke exercitie om een betrouwbare prognose te maken. Op welke veronderstelde trends moet je je richten? Welke zijn serieus en welke onderdeel van een marketinghype?Toch ontkomt geen manager aan de plicht een plan te maken. Iedere manager zal zijn verantwoording moeten nemen.
Het is weer tijd om aan volgend jaar, aan 2012 te denken. Om uw bedrijf startklaar en energiek voor de komende tijd in de startblokken te hebben. Waarbij u werknemers, klanten en leveranciers een duidelijk en hopelijk onderscheidend perspectief kan bieden. Het is voor mij duidelijk dat perspectief in onze branche vooral moet worden gezocht in de aftermarket, in uw werkplaatsen. Het is al heel lang een opendeur, maar het rendement op de aftersalesactiviteiten bepaalt welk autobedrijf gezond blijft. En of u nu merkdealer, universele garage of erkend reparateur bent, importeur of grossier in onderdelen of zelfs fabrikant, het gaat erom dat u een unieke propositie kunt bieden die ervoor zorgt dat klanten u boven aan hun lijst zetten. Dat zij bereid zijn uw meerwaarde – in welke vorm ook – te betalen. Een meerwaarde is niet altijd tastbaar. Ook een beleving kan een meerwaarde opleveren. Het gaat er wel om dat de klant de perceptie heeft dat er iets extra’s wordt geboden en dit vervolgens tussen de oren vertaalt in een meetbaar voordeel.
Volgens vele adviseurs in de branche ontbreekt het autobedrijven en garages aan de nodige creativiteit. Beter gezegd de wil om erin te investeren. De klant op een unieke, onderscheidende manier te bedienen wordt en is zelfs al cruciaal. Niet in de laatste plaats om de klant de hiervoor gestelde beleving te laten ‘ervaren’. Dat begint al bij het eerste klantencontact. De consument wordt dagelijks met een scala aan communicatie bestookt. Door het groeiend aantal beschikbare (sociale) media is het voor ondernemingen moeilijker geworden om de juiste communicatiestrategie te kiezen. Zorg ook dat deze materie onderdeel van uw plan is. Keuzes maken is wellicht het meest kritische voorspel in de aanloop naar uw prognose en businessplan. Wie echt twijfelt kan het – niet altijd even makkelijke – traject van het scenarioplannen bewandelen. Oftewel: zorg voor een plan B.