Van de toekomstige aftersales zijn alle puzzelstukjes nu reeds bekend. Alleen het precieze tijdpad waarin ze gelegd worden nog niet. Wil het autobedrijf de komende decennia overeind blijven, dan is het zaak die afzonderlijke deeltjes te kennen én op grond daarvan keuzes te maken.
Die boodschap hield hoofdredacteur Jos Veldhuisen van Aftersales Magazine eerder deze middag de bezoekers van het 6e Nationaal Aftersalescongres voor. Voorbeelden van puzzelstukjes die bepalend zijn voor het speelveld anno 2050 zijn onder meer ‘connectiviteit’, ‘carsharing’, ‘mobiele services’, ’85 procent minder schade’, ‘50% van auto’s elektrisch’ en ‘augmented reality’. “Ga aan de slag met die veranderingen en wees flexibel. Voor u ’t weet ligt de omzet voor het oprapen.”Digitale klant
Op het door zo’n vierhonderd mensen bezochte congres onderscheidde Veldhuisen drie fases tussen nu en het jaar 2050:- de omarming van de digitale klant (2015-2025). Het is de periode van het platform-denken, waarin grote partijen samenwerken om klanten te werven en te behouden;
- technologische ontwikkelingen (2025-2035), waarin de elektrische aandrijving doorbreekt en langzaam maar zeker zijn invloed krijgt op het werkaanbod in aftersales. Ook competenties van personeel ondergaan in deze periode sterke veranderingen;
- de nieuwe retail (2035-2050). Het autobedrijf dat nog niet connected is, heeft slechts weinig klanten over. De autonome auto begint zich flink te manifesteren, de positie van het schadeherstelbedrijf wordt ongewis.