De schaalvergroting in het Nederlandse dealerlandschap zet onverdroten door, al is het in een wat gematigder tempo dan voorheen. Inmiddels is de top 100 dealergroepen in ons land goed voor 94,9 procent van het aantal nieuw geregistreerde personen- en lichte bestelauto’s waar dat een jaar eerder nog 90,0 procent was.
Voorgaande blijkt uit de 2023-editie van de Aumacon Dealerholding Top 100, waarin de marktposities van de honderd grootste dealergroepen in ons land in beeld zijn gebracht. Het is inmiddels de negentiende uitgave van deze ranglijst, die daarmee een thermometer van de schaalvergroting is geworden.
De top 10 en de top 50 blijken in 2022 respectievelijk goed te zijn geweest voor 47,5 en 82,2 procent van het aantal in 2022 nieuw geregistreerde personenauto’s. Uit de berichtgeving over het eerste halfjaar van 2023 blijkt overigens dat de genoemde percentages immer verder toenemen. Tel daarbij op dat het aantal online aangeschafte auto’s door toedoen van de nieuwe Aziatische merken ook is gegroeid en je mag concluderen dat wie als dealergroep niet in de top 100 zit, weinig groeiperspectief meer heeft. De vraag is of deze marktpartijen überhaupt nog geïnteresseerd zijn in die laatste vijf procentpunten. Daarmee hebben in de automotive dealerwereld de Goliaths definitief de Davids verslagen, waarbij ze wel de strategische hulp van hun fabrikanten en importeurs hebben gehad.
Marktaandeel
Volgens de analisten van Aumacon was 2022 een moeizaam autojaar. Door leveringsproblemen en een inzakkende marktvraag daalde de afzet van nieuwe personen- en bestelauto’s in ons land naar het laagste niveau in 55 jaar: 371.000 stuks. Des te opmerkelijker is het dat de grootste Nederlandse dealerbedrijven alsnog een minieme verkoopgroei noteerden.
De top 10 zag de verkoopaantallen ondanks het negatieve marktsentiment met 2,2 procent toenemen, wat hen bij een met 5,0 procent afnemende totaalmarkt een marktaandeel oplevert van 47,5 procent. Voor de 50 grootste dealers klom het marktaandeel naar ruim 82 procent. In 2004, bij de start van dit onderzoek, hadden de 50 grootste dealers nog maar een derde van de automarkt in handen. De top 100 klimt naar 94,9 procent. Tien jaar geleden behaalde deze groep nog maar een marktaandeel van 64,7 procent. De nummer 1-positie van de dealertop 100 wordt sinds 2018 ingenomen door de Van Mossel Automotive Groep, die dit jaar met een sterke internationale versnelling bezig is; naast uitbreiding in de Benelux is Van Mossel sinds dit jaar ook actief in Duitsland en Groot-Brittannië.
Internationalisering
Van Mossel is wat betreft het aantal verkochte nieuwe auto’s ruim twee maal zo groot als Emil Frey, de nummer 2 uit de ranglijst, die overigens zowel in aantallen als procentueel in 2022 het hardst is gegroeid. Louwman en Broekhuis nemen met hun volumes respectievelijk de derde en vierde plek in de top 5 in. Hedin uit Zweden, die de vijfde plaats inneemt, vormt met het eerder genoemde Emil Frey uit Zwitserland het buitenlandse duo in de verder Nederlandse top 5. Samen zijn deze twee buitenlandse dealerholdings goed voor bijna 10 procent van de nieuwverkopen in ons land.
‘Je mag concluderen dat wie als dealergroep niet in de top 100 zit, weinig groeiperspectief meer heeft. De vraag is of de grote dealerholdings nog geïnteresseerd zijn in die laatste vijf procentpunten.’
Inmiddels is het marktaandeel van de top 10 dealergroepen (47,5 procent) vrijwel even groot als dat van de rest van de top 100 bij elkaar (47,4 procent). De rest van de dealers in ons land – zo’n 250 bedrijven nog – tekent voor die overgebleven 5,1 procent.
Aftersales
Hoewel dealerholdings de autoverkoop uiteraard als hun kernactiviteit zien, bewandelen steeds meer bedrijven ook nieuwe zijpaden. Autoschade en autoleasing zijn daarbij al langer gebruikelijke nevenactiviteiten. Daar komt de laatste jaren ook nadrukkelijk merkongebonden reparatie en onderhoud bij via een onafhankelijke garageformule. Inmiddels is een kwart van de honderd grootste dealerholdings verbonden aan een garageformule zoals Vakgarage of Bosch Car Service.
Sommige holdings exploreren zelfs geheel nieuwe marktgebieden. Zo zijn tien dealerholdings ook actief in de fietsenmarkt en hebben vijf dealerholdings ook motorfietsen in hun bedrijfsportefeuille. Tijdens het Nationaal Dealerholding Event in Amsterdam presenteerde Vishal Durgaram, directeur Customer Channel Management & Sales Excellence bij LKQ Fource, drie speciaal voor dealergroepen ontwikkelde concepten (zie ook pagina 31). “Dealergroepen hebben door overnames en schaalvergroting een uitgebreider merkenportfolio verkregen. De verkoop- en werkplaatsactiviteiten zijn veelal op één locatie aanwezig. Deze werkplaatsen zijn steeds vaker ingericht om meerdere merken te onderhouden en te repareren. Zo is er steeds vaker sprake van een min of meer universele werkplaats”, aldus Vishal Durgaram.
Uitreiking
De uitreiking van het eerste exemplaar van de Aumacon Dealerholding Top-100 vond op 20 juni plaats in Amsterdam. Namens de onderneming – die onder meer handelt onder de namen Nefkens, Ekris en Pouw – nam ceo Simon Luijckx het naslagwerk in ontvangst. “Emil Frey maakt een gestage ontwikkeling door en is constant actief met overnames”, stelt Clem Dickmann, directeur van Aumacon. “Vergeleken met 2021 heeft Emil Frey Nederland een verkooptoename gerealiseerd van ruim drieduizend auto’s. En dat in een totaalmarkt die in diezelfde tijd met 5 procent gedaald is.”
Emil Frey Nederland is naast dealer van zeventien automerken – en in 2022 goed voor 19.896 verkochte auto’s – inmiddels ook distributeur van de Chinese nieuwkomer Xpeng. Daarnaast is Emil Frey actief in schadeherstel, universeel onderhoud en motorfietsverkoop. Emil Frey Nederland is eigendom van het Zwitserse Emil Frey Holding AG, het grootste autoconcern in Europa.