Het regent records, filerecords welteverstaan. De verkeers- en filedruk is significant toegenomen het afgelopen jaar. Door toename van het aantal verkeersdeelnemers en -bewegingen en door het aantal ongevallen. Ongevallen die in toenemende mate veroorzaakt zijn door de onbedwingbare drang van bestuurders om via hun smartphone connected te zijn.

Dagelijks neem ik het volgende fenomeen waar: een oplichtende blauwe lichtgloed van smartphones in rijdende auto’s. Vooral in de periode dat de dagen kort zijn en forensen zich veelal in het donker bewegen op de weg is dit goed waar te nemen. Anna van TienhovenIk maak me er zelf bewust ook schuldig aan. Zodra zich een file in de verte voordoet werp ik een blik op het navigatiesysteem en pak ik de smartphone om met verschillende apps vast te stellen hoe lang de vertraging mogelijk duurt en of een alternatieve route sneller is. Als het echt stil staat tik ik even snel een paar korte berichtjes weg, niet altijd snel genoeg, dus ook soms met lage snelheid in het zich voortbewegende verkeer. Ondanks een toename van rij-ondersteunende systemen is het gedrag van de mens de zwakste schakel. Al die sensors en lasers voorkomen niet dat er meer ongelukken zijn. Dat er zelfs ongelukken door ongelukken in de staart van files optreden. De mens is snel afgeleid en verliest snel geheel of gedeeltelijk zijn aandacht door al die piepjes, oplichtende schermen en oproepen. Zelfs bij handsfree bellen met geïntegreerde bediening neemt het reactievermogen af, doordat we minder bewust deelnemen aan het verkeer. De mens als zwakste schakel?

Smartphonegebruik

We voelen ons veilig en soms wellicht ook onaantastbaar in het voertuig. Naast de nodige materiële schade en files leidt het aantal ongevallen door smartphonegebruik jaarlijks tot circa 600 doden en zwaargewonden. Minister Melanie Schulz spreekt zelfs van een mogelijk verbod op het gebruik van de smartphone in de auto. Enerzijds wettelijk geregeld, anderzijds technisch afgedwongen. Een nobel streven, handhaving in praktische zin haast onuitvoerbaar, lijkt me. Waar leg je de grens? Vanwege de mogelijkheden, het gebruiksgemak en de voordelen kijk ik zelf reikhalzend uit naar het moment dat de auto in Nederland op grote schaal en op uniforme wijze onderling connected is. De situatie waarin auto’s onderling en met de (in)directe omgeving verbonden zijn leidt tot legio mogelijkheden. Connectiviteit en meer autonomie van de auto zullen elkaar significant versterken.

First-party verzekering

Technische innovaties leiden tot andere, nieuwe risico’s. Daarmee neemt de discussie over de first-party (directe) verzekering toe. De aansprakelijkheid is niet altijd relevant of eenduidig vast te stellen. Hierdoor is de huidige autoverzekering minder geschikt. Bij de first-party verzekering wordt schade vergoed door de eigen verzekeraar. Vergaande wijzigingen in wet- en regelgeving als ook in verzekerings- en schadeprocessen zijn dan noodzakelijk. De automotive keten kan samen met de overheid een rol spelen in het beperken van de nieuwe risico’s en het vergroten van verkeersveiligheid. De verzekeraar zal bij een first-party verzekering hier zelfs mogelijk dwingend in zijn. Bent u zich al bewust wat dit voor u betekent ten aanzien van onderhoud en herstel van het voertuig en de verhouding die u heeft met verzekeraars? Deze column is verschenen in Aftersales Magazine 2017-01
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
7 februari 2025
8100 bezoekers voor Auto Prof
7 februari 2025
Dennis Kolsté consultant bij AHG
7 februari 2025
Cao-onderhandelingen Tank en Was van start
7 februari 2025
Veel voor weinig
6 februari 2025
Knab: Gouden tijden voor zzp-monteurs
6 februari 2025
Op maat gemaakte Bridgestones voor Porsche
Meest bekeken berichten
Recente reacties