Met een winst van 181 miljoen euro (onderliggend nettoresultaat 166 miljoen euro) sluit Leaseplan het beste kwartaal ooit af. “Deze uitstekende prestatie is een weerspiegeling van het plan dat we meer dan een jaar geleden hebben ingevoerd om de impact van de Covid-19-crisis op ons bedrijf te beheersen, en werd ondersteund door sterke prijzen voor gebruikte auto’s, sterke schade- en verzekeringsresultaten, en lager dan verwachte wanbetalingen van klanten vanwege ons hoogwaardige klantenbestand”, aldus ceo Tex Gunning.
De brutowinst van Car-as-a-Service (de mobiliteitsdienst voor nieuwe auto’s) bedroeg in het eerste kwartaal van 2021 366 miljoen euro, wat een kleine stijging (+1,0 procent) betekende ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Inclusief aftrek van bedrijfskosten à 205 miljoen euro (+5,8 procent) blijft er een onderliggend nettoresultaat over van 190 miljoen euro, 37,9 procent hoger dan vorig jaar.
Carnext.com
De omzet van het occasionplatform Carnext.com daalde licht tot 169 miljoen euro (-1,5 procent). Met name lagere B-to-C-verkopen (-18,4 procent) als gevolg van de coronacrisis beïnvloedden de omzet negatief. Dankzij de al eerder gememoreerde hogere verkoopprijzen bleef het negatieve onderliggende nettoresultaat van deze businessunit beperkt tot 24 miljoen euro.
Tex Gunning: “De onderliggende kracht van ons bedrijf wordt bevestigd door ons recordhoge orderboek, hoewel het wereldwijde tekort aan computerchips betekent dat een deel van deze groei later in het jaar zal worden uitgesteld. We bleven ook het voortouw nemen in de transitie naar emissievrije mobiliteit in de sector, met elektrische voertuigen die nu 16,9% van de nieuwe bestellingen in het eerste kwartaal vertegenwoordigen. Bovendien boekte CarNext goede vooruitgang in het kwartaal met de exponentiële groei van zijn aanbod van ondersteunende diensten en de exponentiële stijging van de onlineverkoop.”
Toekomst
Gunning toont zich positief over de toekomstige vooruitzichten: “De megatrend op het gebied van abonnementen betekent dat er een aanzienlijk groeipotentieel is in al onze belangrijkste marktsegmenten. We zijn goed gepositioneerd om deze groei op te vangen dankzij onze voortdurende transformatie van een lokaal analoog bedrijfsmodel naar een volledig digitaal wereldwijd bedrijfsmodel. Onze aanpak levert al resultaten op, waaronder een snelle groei van de online verkoop in het MKB en de privésegmenten, die naar verwachting alleen maar zal versnellen naarmate de digitale leasemarkt uitbreidt.”