Volledig elektrische en hybride auto’s genieten een buitenproportionele aandacht als je naar de marktaandelen kijkt. Toegegeven, de lage absolute aantallen zorgen wel voor groeipercentages van twee of soms drie cijfers. Tijd voor de feiten dus.

Er hangt een zweem van tegenstrijdigheid om het fenomeen (gedeeltelijk of volledig) elektrisch rijden. Zo is Tesla-oprichter Elon Musk ook de man die raketten op fossiele energie (kerosine, methaan) de ruimte instuurt. De beurswaarde van Tesla is inmiddels groter dan die van Ford of GM. De winst is een schijntje van die twee en het aantal geleverde auto’s is evenmin in dezelfde orde van grootte als van de twee klassieke autofabrikanten.

Eco footprint

Elektrisch rijden kan dankzij accupakketten. Deze worden gemaakt van zeldzame grondstoffen, in ons land mede gevuld met energie uit steenkool, die via dieselgestookte schepen uit de VS geïmporteerd wordt. Feit is dat ter plaatse van het voertuig de uitstoot van schadelijke emissies drastisch verminderd wordt, wat het lokale leefmilieu ten goede komt. Zeg echter niet dat een volledig elektrische auto geen fijnstof veroorzaakt. Banden en remmen blijven immers fijnstof opleveren. Het resultaat is een amper te maken balans die we samenvatten met het begrip ecologische voetafdruk. Lees het hele artikel in nummer 9 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 22 september verscheen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
20 juni 2025
ICDP: Autokoper verandert niet radicaal
20 juni 2025
VER: Helft laadfacturen klopt niet
20 juni 2025
Dakar
19 juni 2025
Citroën laat C3 en DS3 stilzetten
19 juni 2025
Winst autodealers daalt verder
19 juni 2025
‘Duurzaamheid uitstellen is geen optie’
Meest bekeken berichten
Recente reacties