De eerste twee maanden van dit jaar werden 6.748 nieuwe Full EV’s op kenteken geregistreerd. Daarnaast nog eens 21.749 hybride personenauto’s. Beide segmenten waren goed voor respectievelijk 12,6 en 40,4 procent van het totaal aantal nieuw geregistreerde personenauto’s. Er werden daarnaast 23.900 benzinevoertuigen (44,5%) en 888 diesels (1,7%) geregistreerd en ook nog 0,8 procent LPG/CNG auto’s.
Wat voor de aftermarket en de werkplaatsen van belang is, is de snelle afname van het aantal diesels. In heel 2020 waren de diesels nog goed voor 3,7 procent (12.963 kentekens) van het aantal registraties. Over heel 2021 was dat al gezakt naar 2,2 procent, goed voor 6.921 personenauto’s. Het zal erom hangen of het aantal diesels de 6.000-grens zal halen dit jaar.
Omdat er nog altijd ruim 900.000 diesels rondrijden, waarvan een groot deel met een euro 5 dan wel euro 6 motor, zal het voor veel werkplaatsen voorlopig toch nodig zijn om te investeren in hun dieselcompetenties en bijvoorbeeld in een deeltjesteller. Als er geen revival van de dieselmotor komt dan gaat het uitfaseren echter harder dan iedereen dacht.
0 reacties
Volgens mijn bescheiden mening rijden er ook nog een dikke miljoen lichte bedrijfswagens rond
en :
Van het verkooptotaal in 2021 zijn de lichte bedrijfsauto’s de grote winnaar. Het aantal geregistreerde nieuwe bestelauto’s steeg ten opzichte van 2020 namelijk met 13,3 procent tot 68.443 exemplaren.
Gelukkig houdt de aftermarkt zich daarmee ook nog altijd bezig.