In 2035 moeten alle nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens die in de EU verkocht worden emissievrij zijn. De onderhandelaars van het Europarlement zijn dat donderdagavond 27 oktober met de lidstaten overeengekomen.
Het akkoord is het eerste binnen het Fit for 55-pakket en een duidelijk signaal dat de EU bereid is concrete wetten aan te nemen om de ambitieuze klimaatplannen vorm te geven.
Volledig elektrisch
Voorzitter Oliver Zipse van fabrikantenkoepel Acea, tevens ceo van BMW, noemt het een akkoord zonder precedent. “Het betekent dat de Europese Unie nu de eerste en enige regio ter wereld is die inzet op volledig elektrisch.”
Zipse zegt ook dat de in Acea verenigde autofabrikanten opgewassen zijn tegen de opgave waar ze nu voor gesteld worden, maar is wel benieuwd naar de voorwaarden waaronder het gestelde doel kan worden bereikt. “Dat betekent onder meer een overvloed aan hernieuwbare energie, een naadloos publiek en privaat laadnetwerk en toegang tot ruwe grondstoffen.”
Directeur Sigrid de Vries voegt daaraan toe: “We moeten nu samen aan beleid gaan werken dat de toegang verzekert tot de benodigde grondstoffen voor e-mobiliteit, tot betaalbare elektrische auto’s voor de massamarkt, de negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid vermindert en Europese burgers in staat stelt hun elektrische voertuig snel en gemakkelijk op te laden.”
De weg ernaartoe
Financiering vanuit de EU moet de weg naar emissievrije mobiliteit mogelijk maken. Zo wordt financiering ingezet voor kleine en middelgrote ondernemingen in de toeleveringsketen van de auto-industrie en voor kwetsbare regio’s en groepen. Ook komt er een betere afstemming van subsidies voor emissievrije en emissiearme voertuigen, zodat elektrisch rijden voor meer mensen betaalbaar wordt.
Over de doorbraak in het Europees Parlement zegt Europarlementariër Jan Huitema, tevens VVD’er met milieubeheer in zijn portefeuille: “Met deze doelstellingen scheppen we duidelijkheid voor de auto-industrie en stimuleren we innovatie en investeringen voor autofabrikanten. Bovendien wordt de aanschaf en het rijden in emissievrije auto’s goedkoper voor de consument. Ik ben blij dat we vandaag een akkoord met de Raad hebben bereikt over een ambitieuze herziening van de doelstellingen voor 2030 en een 100%-doelstelling voor 2035 hebben gesteund. Dit is cruciaal om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken en schoon rijden betaalbaarder te maken.”