Werkplaatsconcepten zijn volwassen geworden. Het zijn geen vrijblijvende samenwerkingsverbanden meer, waar inkoop en uitstraling leidend zijn. Onderdelendistributeur LKQ Benelux-Frankrijk heeft de afgelopen jaren een flink portfolio aan werkplaatsconcepten opgebouwd.
Een (goed) werkplaatsconcept is op meerdere fronten de ruggengraat van de universele aftersalesondernemer. De werkplaatsconcepten die LKQ Benelux-Frankrijk biedt, zijn deels in eigendom; deels fungeert LKQ als ondersteunende partner. Een halfjaar geleden nog werd het concept AUTOGLOBE geïntroduceerd, een paraplu waar drie verschillende garageformules voor dealers onder vallen: AUTOMONDE voor de Europese volumemerken, AUTOWELT voor de premiummerken en AUTO ORIENT voor de Aziatische merken.
De concepten zijn met name gericht op dealers die een aftersalesbeleid voor meerdere merken voorstaan. Inmiddels hebben drie dealergroepen AUTOMONDE omarmd: Motorhuis, Munsterhuis en Auto Koese, samen goed voor tien vestigingen. Vishal Durgaram directeur customer channel & sales excellence bij LKQ Benelux-Frankrijk: “Voor dit jaar streven we voor AUTOGLOBE naar de aansluiting van 25 tot 35 vestigingen. Er lopen diverse gesprekken, waarbij de betreffende dealergroepen meer dan geïnteresseerd zijn. Ik ga er dan ook vanuit dat we ons doel voor 2024 gaan realiseren.”
1Tec
Ruim een jaar geleden introduceerde LKQ in Groot-Brittannië het concept 1Tec. Het accent ligt op het versterken en behouden van de technische competenties door training en opleiding, met een positionering als kwalitatief hoogstaand autobedrijf; een betrouwbaar adres voor onderhoud en reparatie, juist voor de moderne en jongere auto’s. Het aardige van 1Tec is dat het concept zich in samenwerking met een aantal toeleverende partners profileert, waaronder Shell, Valeo, ZF en Varta.
Uitgebreid pakket
Werkplaatsconcepten zijn mede door de complexere techniek en dito marktomstandigheden geprofessionaliseerd. Welke rol heeft LKQ daarin? Durgaram: “De toegevoegde waarde van een distributeur als LKQ ligt naast de voor velen als vanzelfsprekend beschouwde zekerheid van de onderdelenbeschikbaarheid bij een uitgebreid dienstenpakket. Het gaat om zaken die helpen de kwaliteit van het betreffende autobedrijf, de ondernemer en zijn medewerkers te versterken. Denk daarbij aan training en opleiding, managementondersteuning, marketing, automatisering en het ‘helpen’ uitbouwen van het klantennetwerk – zakelijk en particulier – om het werkaanbod te vergroten. Ook diagnose en support op afstand horen daarbij, als een extra back-up bij complexe technische problemen die zich voor kunnen doen.”
Prioriteit
Je bent verantwoordelijk voor de Benelux en Frankrijk. Wat zijn de plannen ten aanzien van die landen? “In zowel België, Luxemburg als Frankrijk heeft de uitbreiding van de diverse netwerken die we daar aan het bouwen zijn wel prioriteit. In Belgiëzijn we ver gevorderd met het uitbreiden van het aantal deelnemers aan onze werkplaatsconcepten. En timmeren we succesvol aan de weg met onze eigen concepten AutoFirst, Qualitygarage, Qualitycarrosserie en daarnaast worden Bosch Car Service en AutoCrew ondersteund. Ook ons eigen concept Lease Service Partner (LSP) zal zijn intrede gaan doen op de Belgische onderhouds- en reparatiemarkt. De aftrap werd op 24 maart gegeven op de vakbeurs Autotechnica. Daarnaast zijn we via onze Franse vestigingen en klanten aan het inventariseren of en hoe we één of meerdere concepten in de Franse aftersalesmarkt kunnen introduceren. De eerste afspraken zijn al gemaakt.”
Autotechnica
Jullie waren prominent aanwezig op AutoTechnica, eind maart in Brussel. Die overigens ook bezoekers trekt uit Nederland en Frankrijk. “We wilden onze leiderschapsrol nadrukkelijk uitdragen. Laten zien dat LKQ haar klanten een hoge mate van toegevoegde waarde biedt”, zegt Durgaram. We wilden laten zien dat we als LKQ Benelux-Frankrijk met onze 120 grossiersvestigingen en, nog belangrijker, onze 3700 gemotiveerde medewerkers, de ruggengraat zijn voor het autobedrijf, ofwel: dé one stop partner die meer is dan een onderdelenleverancier.
‘De toegevoegde waarde van een distributeur als LKQ ligt naast de voor velen als vanzelfsprekend beschouwde zekerheid van de onderdelen beschikbaarheid bij een uitgebreid dienstenpakket.’
Toegevoegde waarde is voor ons geen loze kreet. Training en opleiding, marketing, de logistieke dienstverlening, werkplaatsapparatuur, diagnoseassistentie – ook op afstand – en een groeiend EV-assortiment onderdelen. En met onze afdeling LKQ Business Performance kunnen we ondernemers ondersteuning en advies bieden bij hun bedrijfsvoering. Ons motto is niet voor niets: Winning Together.”