Op 18 december 2024 is er nog 430.000 euro subsidie beschikbaar voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Met 2000 euro per auto komt dat neer op 215 elektrische occasions.
Daarmee lijkt ook de subsidiepot voor 2024 voor de aanschaf van gebruikte elektrische auto’s, die op 1 januari 2024 52,5 miljoen euro bevatte, nog voor het einde van het jaar leeg te raken. De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto was eind november 2024 al leeg.
Nieuwprijs
“Wat veel mensen niet weten, is dat er bij de subsidie naar de oorspronkelijke nieuwprijs wordt gekeken. Dus niet naar de prijs die je nu voor de gebruikte auto betaalt. De subsidie geldt alleen voor auto’s met een oorspronkelijke nieuwprijs tussen de 12.000 en 45.000 euro. Op een Tesla Model 3 uit 2019 kun je bijvoorbeeld geen subsidie aanvragen, want de nieuwprijs is te hoog”, vertelt Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl.
Minder populair
Ondertussen lijkt de elektrische auto minder populair te worden. Dit bleek uit de Elektrisch Rijden Monitor 2024 van ANWB en uit onderzoek van Independer, in november 2024 uitgevoerd door Q&A Research onder tweeduizend Nederlanders. Uit het onderzoek van Independer blijkt dat 30 procent van de respondenten die niet elektrisch rijden overweegt dit met hun volgende auto wél te doen. In hetzelfde onderzoek van een half jaar eerder was dit nog 41 procent. “Wij zien dat ook terug in onze cijfers. In het zoekvolume stond elektrisch in april even boven diesel. Sinds mei is dit weer omgedraaid. Nog altijd wordt het meest gezocht naar benzineauto’s en hybride komt op plek twee”, vertelt Verweij.
Kosten
De groep die elektrisch niet interessant vindt, wijst de hoge kosten aan als grootste reden hiervoor. Elektrische auto’s zijn niet alleen duurder om aan te schaffen, maar ook om te verzekeren. Andere redenen die veel in het onderzoek worden genoemd om niet elektrisch te rijden zijn het beperkte bereik (46 procent), laden duurt langer dan tanken (33 procent) en geen mogelijkheid om thuis te laden (33 procent).