Het is alweer een kwart eeuw geleden dat ik mijn eerste stappen zette in deze prachtige sector. Rond de eeuwwisseling groeiden de bomen nog de hemel in en noteerden de nieuwregistraties aantallen waarvan we nu alleen nog maar kunnen dromen. Het dealerpark zag er heel anders uit dan nu.
Volgens cijfers van ARN is de gemiddelde sloopleeftijd inmiddels twintig jaar. Niet alleen een bewijs van de autokwaliteit maar ook van het gepleegde onderhoud en de gebruikte onderdelen. Het is ook een belangrijk gevolg van de hoge registratiecijfers die we zagen tussen de eeuwwisseling en zo’n twintig jaar geleden. We deden de helft tot het dubbele van de afgelopen jaren.
Het was ook de tijd waarin de situatie werd voorspeld waarin het dealerlandschap nu daadwerkelijk verkeert: die van schaalgrootte, minder outlets en vooral minder contractpartners. Toen weggehoond, nu realiteit. Wat niet en masse werd voorspeld was het agentenmodel waarbij een afleverfee de constructie van inkoop en wederverkoop vervangt. Toegegeven, niet alle merken die dit spoor bewandelden zijn er zelf nog enthousiast over. Hoe dan ook, in twintig jaar tijd is het dealerlandschap in ons land onherkenbaar veranderd. Het twintigjarig jubileum van de dealertop zoals Aumacon die uitbrengt onderstreept het mooi in dit nummer.
Voor een succesvolle dealervestiging moeten verschillende elementen bij elkaar komen. Behalve product en klandizie is dat de factor personeel. Dat netwerken indikken omwille van financiële prikkels, zoals het aantal verkopen per dak is al lange tijd aan de orde. Nu komt er personeelsgebrek als motivatie bij. Als er niet genoeg personeel meer beschikbaar is om een locatie in de lucht te houden dan kunnen er twee dingen gebeuren. De drempel (kwalitatief of financieel) voor nieuw personeel wordt verlaagd of het adres verdwijnt uit de lijst.
Die laatste optie gaat makkelijk vanachter het bureau. Kruis erdoor, personeel naar omliggende vestigingen en de klant verhuist wel mee. Die paar wegvallende klanten wegen niet op tegen de kostenbesparing. Bij bepaalde merken kan het zelfs de deur openen voor andere ambities, die daarvoor niet konden vanwege onderlinge machtsverhoudingen. Of die op kantoor gemaakte schets zo uitkomt? Personeel en klant moeten wel de gevraagde stap willen maken. In de huidige personele krapte kan het maar zo leiden tot een verhuizing naar een concurrent.