‘Partner in mobiliteit’ is het motto van de Huijink Mobility Group uit Huissen. Betrouwbaarheid, kwaliteit en snelheid zijn de kernwaarden in dat partnerschap, die Huijink deelt met LKQ Vanesch als leverancier van paint- en non-paint materialen voor schadeherstel en reconditionering, enkele activiteiten van het bedrijf, naast de import van auto’s, verkoop en leasing via een eigen leasemaatschappij.

Partnercontent

Er wordt serieus gewerkt bij Huijink, maar eigenaar Henk Huijink vindt het ook belangrijk om “een beetje plezier te hebben”. Dat spreekt enerzijds uit de caféachtige inrichting van de ontvangstruimte die achter het directiekantoor zit, met een complete bar en een tweetal dartborden, maar het plezier zit ook in de geuren en kleuren waarin vader en zoon Tom vertellen over hun zakelijke successen. Henk Huijink: “We hebben hier twintig i10’s staan. Die hadden we al dertig keer kunnen verkopen, maar we willen helemaal geen auto’s verkopen; onze voorkeur gaat uit naar verleasen. Dan houden we de continuïteit binnen onze gelederen.”

Partner

Het partnerschap van Huijink met Vanesch gaat terug tot ver voordat het werd overgenomen door LKQ. Henk Huijink: “Ze hebben ons, zeker in de beginjaren, serieus geholpen: meegedacht met de keuze voor Lesonal als lakmerk, waar LKQ nu exclusief importeur van is, vanwege de makkelijke, snelle verwerking, precies het soort werk dat wij hier doen, maar ze hebben ook meegedacht over de plaatsing van de spuitcabines, de indeling van de werkplaats… En ze hebben ons in contact gebracht met de juiste mensen. Daar zijn we ze dankbaar voor.”

In dat menselijke aspect schuilt een belangrijke factor voor het succes van de Huijink Mobility Group, want zoals Henk Huijink zegt: “Zoals wij met onze klanten omgaan, verwachten wij dat ook van onze leveranciers, van een partner als LKQ Vanesch. Als je dat niet kunt, kunnen wij ons verhaal niet waarmaken: dat we snel leveren en kwaliteit bieden. En ik durf het best van de daken te schreeuwen: wij hebben een hele goede relatie met LKQ Vanesch, want waar hebben wij nou discussie over gehad? Nergens over. En zij weten ook: als wij alarm slaan, dan is het geen vals alarm. Dan moet er snel iets geregeld worden. Dat is de relatie die we hebben en die is door de jaren heen wel behoorlijk close geworden. Als er hier een struikelblok is, op het gebied van autoschade, als we ergens een keer niet uitkomen binnen onze schadeafdeling… We bellen nooit iemand anders dan LKQ Vanesch en wordt er alles aan gedaan om het zo goed mogelijk op te lossen. Ze lopen altijd het gat dicht.”

Als exclusief importeur van Lesonal is LKQ Vanesch leverancier van paint- en non-paint-materialen, maar ook partner in business van Huijink.

Die snelheid van handelen verwacht Huijink van zijn leverancier, maar biedt het bedrijf ook aan zijn klanten. Henk Huijink: “Als een klant ons ’s avonds belt en zegt dat hij een auto met schade heeft, maar de volgende dag op vakantie wil, dan zorgen wij dat die klant de volgende dag met een vergelijkbare of zelfs met de eigen auto op vakantie kan. Simpel. We hebben immers altijd voldoende voorraad staan.”

Samenwerken

Bij alle activiteiten die Huijink in eigen huis houdt om zijn klanten mobiel te houden was geen plaats voor banden en onderhoud, iets wat het bedrijf tot op heden uitbesteedt. Henk Huijink: “Als je met onze multimerkenbeleid dat onderhoud zelf wil gaan doen, heb je zoveel specifieke gereedschappen, kennis en monteurs nodig dat wij dat er niet bij willen hebben. Bovendien hebben we hier de ruimte nodig voor onze auto’s en hebben we sterke partijen om ons heen die vergelijkbare kwaliteit en snelheid leveren.”

Nu er door de overname van Vanesch door LKQ een link is met onderdelendistributeur LKQ Fource ligt het voor de hand ook op dat vlak het partnerschap uit te breiden, voor de levering van onderdelen, of het uitbesteden van onderhoud aan bijvoorbeeld een Vakgarage in de buurt of landelijk. Huijink heeft immers 1300 auto’s in de lease. Henk Huijink: “Dat biedt voor LKQ, maar zeker ook voor ons meer handvatten om nog intensiever samen te werken. We gaan daar zeker nog eens over doorpraten.”

Zowel voor de bedrijven aan wie Huijink werk uitbesteedt als voor de bedrijven waar ingekocht wordt, geldt: die relaties zijn niet op drijfzand gebaseerd. Henk Huijink: “Uitdeuken zonder spuiten bijvoorbeeld doen we niet zelf. Als we een aantal van die klussen hebben, verzamelen we die en laten we daar een vaste partner naar hier komen die dat werk voor ons doet.”

Opleidingen

LKQ Vanesch is meer dan de leverancier van producten; het ondersteunt zijn afnemers bijvoorbeeld ook met het aanbieden van opleidingen. Zo werd onlangs gestart met een nieuwe rijkserkende mbo-opleiding op niveau 4. Hoewel hij er nog geen gebruik van heeft gemaakt is Henk Huijink zich wel aan het oriënteren op het opleidingsaanbod van LKQ Vanesch. “We doen hier alleen cosmetische schades. Auto’s die drie keer over de kop zijn gegaan, komen hier niet. We hoeven niet te leven van het schadeherstel: 75 procent van het schadeherstel dat we uitvoeren, is onze eigen handel. Wij zijn gespecialiseerd om kleine schades snel te herstellen en de mensen mobiel te houden. Dat is de druk die wij onszelf opleggen, omdat wij daar een belang bij hebben. Maar mochten wij op het gebied van opleidingen iets nodig hebben, dan maken we dat kenbaar aan LKQ Vanesch en dan komt dat er ook.”

Salesmanager Pieter Tijsen van LKQ Vanesch vult aan: “De benadering die we voor een bedrijf als dit kiezen is er meer een van training on the job, waarvoor we onze technische mensen hier naartoe halen, bijvoorbeeld voor een workshop spot repair. Voor jonge mensen zou ons talentenprogramma ook fantastisch zijn: net van school is het toch even wennen aan het leven als werkende. Dat talentenprogramma neemt jonge talenten mee in alle facetten van schadeherstel, om ze op weg te helpen binnen het schadeherstelbedrijf.”

Huijink Mobility Group
De in het Gelderse Huissen gevestigde Huijink Mobility Group is voortgekomen uit de incasso-recovery-activiteiten die Henk Huijink zo’n dertig jaar geleden begon voor bedrijven die huurkoop aanboden, zoals lease toen nog heette. Bij het terughalen van de voertuigen was hij een van de eersten die dit debiteurenbeheer structureel aanpakte. Met deze ervaring richtte Henk Huijink in 1998 zijn eigen Huijink Mobility Group op, die in de loop der jaren is uitgegroeid tot een eigen leasemaatschappij, met een werkplaats voor cosmetisch schadeherstel en reconditionering waar 10 man zorgen voor 2500 doorgangen en 1000 autowissels per jaar, en een verhuurmaatschappij, alles om de voornamelijk zakelijke klant mobiel te houden. Sinds 2020 is het bedrijf operationeel aan de Händelstraat in Huissen.

LKQ VANESCH

Pieter Tijsen, salesmanager bij LKQ Vanesch
Jelle Spies, accountmanager bij LKQ Vanesch
Jeffry de Leeuw, salesdirecteur bij LKQ Vanesch
Henk Huijink, eigenaar Huijink Mobility Group
Tom Huijink, operationeel directeur bij Huijink Mobility Group

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35