Meer technologie zorgt voor complexer herstel en hogere kosten, aldus verzekeraar Univé. De schadelast is in het segment auto’s met rijhulpsystemen zelfs groter, aldus de coöperatie.

Rijhulpsystemen spelen een steeds grotere rol in ons verkeer. Een groeiend aantal wordt voor nieuwe auto’s zelfs verplicht door de EU om de verkeersveiligheid te verbeteren. Uit onderzoek van MarketResponse onder ruim 1000 consumenten in opdracht van Univé blijkt ook dat de systemen het gevoel van veiligheid onder automobilisten vergroten. Op basis van de hoeveelheid schades die het noteert ziet de coöperatie dat dit niet per definitie terecht is. “De schadelast is in het segment auto’s met rijhulpsystemen is zelfs groter”, aldus directeur van Univé Schade Marco Nanne. “De toename van technologie heeft schadeherstel complexer, tijdrovender en kostbaarder gemaakt.”

Steeds meer rijhulpsystemen verplicht

Sinds 2022 zijn rijhulpsystemen zoals noodremassistentie, rijstrookassistentie, parkeersensoren en achteruitrijcamera’s verplicht voor nieuwe auto’s, op aanwijzing van de EU. In 2024 kwamen daar nieuwe verplichtingen bij, waardoor auto’s standaard uitgerust moeten zijn met de Intelligente Snelheidsassistent (ISA) en de Event Data Recorder (EDR). Maar hoe worden systemen zoals noodremassistentie, rijstrookassistentie en parkeersensoren ervaren? Uit het genoemde MarketResponse onderzoek, waaruit blijkt dat ruim 7 op 10 automobilisten zich momenteel met minstens één rijhulpsysteem door het verkeer bewegen.

Parkeersensoren en achteruitkijkcamera meest gebruikt

Het onderzoek toont aan dat bijna de helft van de autorijders geholpen wordt door parkeersensoren, terwijl 42% van de bestuurders in een auto rijdt met een achteruitkijkcamera. Lane assist (29%) staat op de derde plaats, kort gevolgd door adaptive cruise control en de emergency brake assist, die in respectievelijk 28% en 25% van de auto’s aanwezig zijn.

Een kwart van de automobilisten waardeert rijhulpsystemen voornamelijk vanwege het toegenomen rijgemak, maar de meesten (53%) kiezen vooral voor rijhulpsystemen om veiligheidsredenen. Met 57% is een ruime meerderheid van mening dat rijhulpsystemen het verkeer veiliger maken. Al vindt ongeveer een derde van de respondenten dat de kans reëel is dat bestuurders hierdoor lui (34%) of minder voorzichtig (32%) worden.

‘Meer veiligheid, minder premie’

Volgens de enquête van Univé vertrouwt slechts 7% van de ondervraagden de toegevoegde technologie helemaal niet. De helft van de Nederlandse automobilisten heeft echter veel of zelfs volledig vertrouwen in rijhulpsystemen. Voor 47% dragen deze systemen daadwerkelijk bij aan een groter gevoel van veiligheid tijdens het autorijden. Evenveel respondenten zijn van mening dat het hebben van rijhulpsystemen, vanwege hun bijdrage aan verkeersveiligheid, tot een lagere premie voor de autoverzekering zouden moeten leiden.

Marco Nanne stelt echter dat deze benadering te kort door de bocht is. Premiebepaling is volgens hem namelijk complex en afhankelijk van veel factoren. “Auto’s met rijhulpsystemen zijn vaak nieuwer en duurder in de aanschaf, wat de verzekerde waarde hoger maakt en dus ook de premie. Bovendien zijn moderne en zeker elektrische auto’s vaak zwaarder dan oudere modellen zonder rijhulpsystemen, wat hun impact bij een aanrijding vergroot.” Daarnaast hebben de moderne snufjes volgens de Univé-bestuurder een significant effect op het schadeherstel. “Meer technologieën en complexe software vragen in geval van schade meer tijd van herstellers, wat de herstelkosten verhoogt en dus ook de premie beïnvloedt.”

Het lijkt vanzelfsprekend dat auto’s met rijhulpsystemen de verzekeraar een lagere schadelast opleveren dan voertuigen zonder deze systemen. Een misverstand, weet Nanne op basis van schadecijfers van Univé. Volgens de directeur van Univé’s schadebedrijf is zelfs het tegendeel het geval: ‘Op WA-verzekerde auto’s met rijhulpassistentie was de schadefrequentie afgelopen jaar bijna 25% hoger. Het verschil bij Volledig Casco verzekerde modellen is, met 44% in 2024, zelfs nog groter.”

Claim indienen of toch niet?

Een deel van het verschil is volgens Nanne te verklaren in het feit dat verzekerden die niet over rijhulpsystemen bij relatief lichte schade geen claim indienen. “Ze nemen de herstelkosten liever voor eigen rekening om hun no-claimkorting te behouden. Bij voertuigen met rijhulpsystemen zijn schadegevallen vaak complexer en kostbaarder, waardoor het voor verzekerden zelden voordeliger is om geen schadeclaim in te dienen.”

Daarnaast speelt volgens Nanne mee dat de rol van rijhulpsystemen te vaak wordt overschat door bestuurders. “Rijhulpsystemen hebben veel potentie om verkeersongevallen en schade te voorkomen, maar zijn te beperkt om deze zonder interactie met de bestuurder te benutten. Die lijkt op dit moment nog niet optimaal. We moeten ons realiseren dat deze technologie een aanvulling is op onze rijvaardigheid, niet de vervanging ervan”, aldus de schadedirecteur, die automobilisten op het hart drukt om samen te werken met hun auto. “Wanneer we daarin slagen, zullen we echt de vruchten plukken van rijhulpsystemen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
19 maart 2025
Alex Gelbcke (LKQ) naar ZF Aftermarket
19 maart 2025
Pand Excluparts bij brand verwoest
Meest bekeken berichten
Recente reacties