Rond de 1500 toeleveranciers, grossiers en autobedrijven trokken eind september vanuit de Benelux en Frankrijk naar het Italiaanse eiland Sardinië. De verbindende factor: Doyen, in ons land opererend als Autodistribution. Ter plaatse worden we bijgepraat over de strategie genaamd Moving Up 2027.

Het is de eerste keer dat Nederland met zo’n grote delegatie deelneemt aan het binnen Doyen Auto inmiddels traditionele evenement. De cijfers voor deze editie liegen er niet om. Vier chartervluchten brengen de 100 grossiers en 350 garages naar de zuidelijke punt van het eiland waar 800 kamers wachten. Ruim vijftig leveranciers en partners vullen 2000 m2 expositieruimte in het Forte Village Resort. Doyen wil met het evenement de band versterken tussen de conceptdeelnemers onderling, met hun grossier en met diens toeleveranciers. De expo is één van de middelen daartoe, de informele netwerkmomenten zijn minstens zo relevant.

Dat Nederland voor het eerst zo’n prominente aanwezigheid kent, moet worden uitgelegd als een statement. Of, in de woorden van Doyen-ceo Patrice Astor: “Nederland en Frankrijk zijn voor ons belangrijke markten, ondanks onze oorsprong als Belgisch bedrijf. We kunnen niet zeggen dat we in één van de markten meer of minder investeren.” Om de ambities verder te onderstrepen onthult Astor met zijn team Moving Up 2027, het meerjarenplan dat het antwoord vormt op de verschillende trends in de markt. Trends die elkaar versterken of juist tegengaan, gunstig zijn voor de toekomst van de onafhankelijke aftermarket of juist niet. Verhoog vandaag je expertise om morgen succesvol te zijn, luidt het devies dat de antwoorden binnen Moving Up 2027 moet samenvatten.

De getoonde antwoorden zitten op de schaal van feit tot fictie niet allemaal even dichtbij het niveau van feit. “De komende jaren zullen ze gefaseerd worden uitgerold. Sommige wat eerder, sommige wat later. Dit evenement vormde een deadline, tijdens Autotechnica in Brussel volgend jaar zullen we weer meer concrete verdieping kunnen melden”, zegt Gunter Mareels. Sinds een paar maanden vervult hij niet langer de functie van Sales Director Benelux binnen de groep maar die van Director Group Concepts & Key Accounts Benelux. Daarbij valt hij onder de op dat moment aangetreden Tim de Vleeschauwer die als Director Sales & Benelux Networks begon.

Om de plannen te bereiken zijn drie expertisegebieden geïdentificeerd voor succes in de huidige veranderende omgeving, zo vertelt Gunter. “Het onafhankelijke autobedrijf moet alle soorten reparaties kunnen uitvoeren op alle soorten voertuigen. En zoals we hebben gezien, verandert het wagenpark en wordt het complexer. Je moet ook de nieuwe technologieën beheersen. Om nieuwe klanten te winnen en loyaliteit op te bouwen, is het vervolgens van vitaal belang om de juiste digitale tools in te zetten en ons merkimago te versterken. Ten slotte moeten de garagisten om hun bedrijf in stand te houden en te ontwikkelen in een steeds complexere en volatielere omgeving, ook uitstekende managers worden. En wij gaan ze daarbij helpen.”

Aanbod voor ev

In de blik naar 2027 hoort ook duidelijk de trend naar een groeiend park aan elektrische voertuigen. Doyen zegt al over een uitgebreid programma voor deze doelgroep te beschikken. Een programma dat continu groeit bovendien. Bernard de Smet: “Ten eerste: het verder uitbreiden van de bestaande productgamma’s, met name sensoren en actuatoren (waaronder ADAS-sensoren) maar ook meer traditionele onderdelen (zoals remmen, ophanging, demping, ruitenwissers, enz.) voor elektrische auto’s. Vandaag kunnen we zeggen dat we al een lange weg hebben afgelegd op dit gebied en bijna alle conventionele slijtageonderdelen kunnen leveren voor de meerderheid van de geëlektrificeerde voertuigen op onze wegen.”


‘Verhoog vandaag je expertise om morgen succesvol te zijn’


In een tweede fase zullen ze het aanbod uitbreiden naar onderdelen en producten die groeiende mogelijkheden bieden in de context van elektrificatie: “Denk bijvoorbeeld aan banden. Dit zal in de toekomst zeker de eerste stap in de werkplaats zijn. Als distributeur kunnen we hier een rol spelen op het gebied van levering, concurrentievermogen en beschikbaarheid. Als onderdeel van het ‘move up’-plan hebben we een bandenaanbod opgenomen.”

Onderdelen die specifiek zijn voor elektrische voertuigen en die je dus niet vindt op auto’s met een verbrandingsmotor krijgen specifieke aandacht. “Neem bijvoorbeeld koelvloeistofpompen om de batterij op een constante temperatuur te houden. We hebben een hele reeks van deze pompen, zoals die voor de VW ID3/4 al enige tijd op voorraad.”

Het prachtige weer en de andere verlokkingen van Sardinië ten spijt trok de tweedaagse Doyen Expo voortdurend de aandacht van de genodigde garagisten en hun grossiers. Van onderdelen tot equipment, vloeistoffen en software, het was er allemaal te vinden voor nadere bestudering.

Doyen Auto lanceerde ook twee nieuwe trainings- en ondersteuningsprogramma’ s voor zijn netwerken van onafhankelijke garages. Omnitech en Doyen Campus zijn ontworpen om de vaardigheden van garages te verbeteren met het oog op nieuwe technologieën en veranderingen in de autosector.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35