Eén van de presentaties concentreerde zich rond het toekomstperspectief van de onafhankelijke aftermarket in de landen waar Doyen Auto actief is. Xavier Pacilly is directeur bij marktonderzoeksbureau GIPA en hij schetste een toekomst vol kansen.

De nuance daarbij is dat het beeld voor de drie landen niet altijd even eenduidig is. Neem de gemiddelde leeftijd van het wagenpark, in ons land naar verwachting oplopend van 8,5 jaar in 2010 naar 10,8 jaar in 2027. Nipt onder de schatting van 11 jaar in Frankrijk, maar fors boven België. Dat land zit nu met 8,3 jaar onder het niveau dat Nederland in 2008 telde. Voor 2027 verwacht GIPA dat België uitkomt op 8,7 jaar oud gemiddeld. Saillant: voor zowel België als ons land worden de auto’s ouder dan 25 jaar buiten de berekening gehouden.

De oorzaak van het verschil tussen beide buurlanden zien we zodra de verdeling wordt gemaakt naar leeftijdsopbouw. In België is het park tot vijf jaar oud goed voor veertig procent van de personenauto’s, in Nederland is dat 24 procent. Voor ons land is de spreekwoordelijke taart netjes te verdelen in vier vrijwel gelijke stukken. Elk stuk is dan gevuld met vijf bouwjaren, wat het laatste kwart overlaat voor de auto’s, ouder dan 15 jaar (en jonger dan 25 jaar dus). GIPA verwacht in alle landen dat het marktaandeel van de jonge auto’s afneemt en dat de groep boven tien jaar doorgroeit. In Nederland en Frankrijk zal dat effect sterker zijn dan in België.

Brandstofmix

Ook de marktaandelen van de aandrijfvormen verschillen in de genoemde drie landen. Volgens de parkcijfers zoals GIPA die toont is in Frankrijk elke tweede personenauto een diesel, terwijl dat in ons land één op acht is. België doet niet veel onder voor Frankrijk, met vier diesels tegen zes niet-diesels. In de nieuwverkoop komt diesel bij ons amper nog voor, in de andere twee landen is het nog altijd bijna tien procent. In ons land is tachtig procent van het park benzine, in Frankrijk slechtst veertig procent. België zit er 12 procentpunt boven. Het segment ‘overige’, waaronder EV’s en hybrides vallen maar ook CNG en LPG, is in de drie landen goed voor tussen de vijf en acht procent. Hoe het beeld kantelt, zien we in de nieuwverkoop. Voor Nederland is inmiddels een derde volelektrisch, het dubbele van de twee zuidelijk gelegen landen.

Bernard de Smet presenteert de niet geringe ambities met het huismerk Requal. Duidelijk zichtbaar op scherm is de jaarlijkse groei van het aantal beschikbare referenties. Requal viert bovendien zijn tiende verjaardag met een nieuw logo en een opnieuw ontworpen visuele identiteit. De 25 productlijnen zijn momenteel goed voor bijna 5000 artikelen en dat moeten er drie keer zoveel worden in 2027. Nieuw dit jaar zijn onder andere multiriemkits, carterpluggen en -ringen en beschermhoezen. Het merk speelt ook in op de groeiende behoeften van monteurs door het aanbod werkplaatsapparatuur (waaronder bruggen, bandenmachines en compressoren) voortdurend uit te breiden.

Meer lease en fleet

Vervolgens wordt ook de eigendomsstructuur nog even belicht. Dat het leasepark groeit is bekend. België doet dat met een relatief bescheiden vijf procentpunten, Frankrijk met zeventien. Nederland zit er met negen procentpunt tussenin (groei tussen 2017 en 2021).

Ten slotte de gereden kilometers. Tussen 2017 en 2022 laat België de grootste afname zien, een min van vijftien procent. Nederland en Frankrijk dalen in diezelfde periode negen procent. Tussen Frankrijk en België zat in 2017 1500 km verschil en dat is in 2022 gekrompen tot zo’n 500 km. Nederland zit daar steeds in het midden tussen.

Concluderend onderstreept GIPA dat het marktaandeel van de onafhankelijke aftermarket blijft groeien, dat onderbouwend met de cijfers over 2014 en 2022. Voor Nederland zien we dan een plus van zes procentpunten naar 63 procent. Frankrijk stijgt ook zes procentpunt, naar 70 procent. België groeit met vijf procentpunt naar 46 procent. Het jongere wagenpark aldaar speelt hier duidelijk een rol.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties