Bovag reageert uitgebreid op de uitzending van consumentenprogramma Radar op NPO1 van maandag 7 mei over misstanden bij de apk-keuring. De brancheorganisatie noemt de uitzending “onnodig suggestief”.

Radar brengt in de uitzending een door de RDW goedgekeurde auto naar twaalf verschillende garages voor een apk-keuring. De auto is met camera’s volgehangen, zodat de keuringen gevolgd kunnen worden. Bij verschillende garages wordt de auto afgekeurd, of worden tekortkomingen geconstateerd die voorheen niet aanwezig waren. Ook worden bijvoorbeeld lampen verkocht, die helemaal niet vervangen zijn. Bovendien spreekt Radar van een lange lijst van adviespunten.

Adviespunten

Wat betreft die adviespunten laat Bovag weten dat niet ieder bedrijf dezelfde adviespunten geeft. “Niet zo raar. Enerzijds is zo’n adviespunt een kwestie van interpretatie of inschatting, anderzijds is het ook een kwestie van service. Als je als keurmeester inschat dat iemand van apk naar apk rijdt en zich dus pas weer na twee jaar meldt bij de garage, dan neem je bijvoorbeeld meer adviespunten op, omdat je weet dat de auto na een jaar niet meer veilig is. Ook de RDW keek niet op van de genoemde adviespunten. Daar komt bij dat een ‘gemist adviespunt’ de meest voorkomende fout van een keurmeester is bij de RDW-steekproeven. Die keurmeester zal dus de neiging hebben zo compleet mogelijk te zijn. Niks mis mee. In deze gevallen is de auto keurig goedgekeurd en veilig op de weg gezet.”

Afkeur melden

Radar maakt er ook een punt van dat niet iedere garage die de auto afkeurt de auto afmeldt bij de RDW. “Formeel moet dat inderdaad”, reageert Bovag. “Maar het beeld dat de ANWB-deskundige daarover in het programma schetste, klopt niet. In tegenstelling tot wat de ANWB-man beweert, mag een auto die afgekeurd wordt omdat hij onveilig is, en waarvan de apk-datum nog niet verlopen is, niet de weg op. Verder wordt er in de uitzending veel gesuggereerd en weinig hard gemaakt. Met name de autojournalist heeft het voortdurend over wat hij denkt en voelt. En heeft allerlei oordelen klaar zonder harde onderbouwing. Dat is schadelijk voor alle goedwillende ondernemers en keurmeesters in de branche.”

Aanspreken

Over discutabele reparaties is Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag helder: “Als er door Bovag-leden aantoonbaar overbodige reparaties worden uitgevoerd of niet-uitgevoerde reparaties worden gefactureerd, dan keuren wij dat uiteraard ten strengste af en zullen we de betreffende ondernemer daar ook op aanspreken. Lampjes en andere onderdelen kunnen echter altijd tussentijds stuk gaan en dan is het wel zo handig dat het APK-bedrijf deze rondom de keuring direct kan vervangen.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 februari 2025
Renault investeert in klassiekernetwerk
17 februari 2025
Nieuwe distributiestrategie Toyo Tires krijgt vorm
17 februari 2025
Ambitie hergebruik van onderdelen te verdubbelen
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
Meest bekeken berichten
Recente reacties