De prijs van het koudemiddel R134a stijgt bijna per dag, constateert Joost Bouwmeister, accountmanager Waeco Aircon Service. “Binnenkort volgen de prijzen voor aircoservice.”

Het beleid van de Europese Unie om het gebruik van broeikasgassen terug te dringen heeft onder meer gevolgen voor aircosystemen. Sinds 1 januari 2017 mag het milieubelastende koudemiddel R134a niet meer in nieuwe auto’s worden toegepast. Bijna elk aircosysteem werkt sindsdien op basis van het veel minder schadelijke R1234yf. Het duurdere alternatief CO2 wordt op zeer kleine schaal toegepast in topmodellen van het kaliber Mercedes S-klasse en Audi A8.

Kostprijs

De kostprijs voor twaalf kilogram R134a bedroeg twee jaar geleden ongeveer 68 euro, aldus Waeco. Begin februari 2018 was dat – door een sterk afnemend aanbod, geregisseerd door Europa – al meer dan vier keer zo hoog. “Dat begint de autobranche zich nu te realiseren”, merkt Joost Bouwmeister. “Ik verwacht dat de tarieven voor aircoservice over twee tot drie maanden gaan stijgen.” Lees het hele artikel, dat eerder verscheen in nummer 2 van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties