De toekomst van de aftersales, en de werkplaats in het bijzonder, wordt voor een belangrijk deel bepaald door verduurzaming en voor wie dat goed aanpakt, levert dat bovendien een heel aantrekkelijke businesscase op.
Dat was de boodschap van de eerste presentaties tijdens het 11e Nationaal Aftersalescongres, op 15 december in Den Bosch.
Namens de Boston Consultancy Group stelde Alexander Brenner dat het simpelweg te kostbaar wordt om niet te verduurzamen. Daar komt bovenop dat investeerders en ook de eindconsument het verwachten van bedrijven. Je zult dus wel moeten.
Gelukkig heeft verduurzaming ook voordelen. Die zitten er onder meer in dat je bedrijf aantrekkelijker wordt voor werknemers; dat de omzet stijgt vanwege het price premium op duurzame producten/diensten en dat de kosten omlaag gaan wanneer je bijvoorbeeld je productie efficiënter maakt.
Brenner ziet ook dat de aftermarket waardeketen middenin de levenscyclus van de auto zit en dus raakvlakken heeft met alle facetten van de automotive industrie.
Werkplaats
Dat de werkplaats een centrale rol in de verduurzaming van mobiliteit inneemt, was ook de kern van de duopresentatie van Johan van der Hoeven als voorzitter en Jeroen van de Braak als secretaris van de sectie RAI Aftermarket, waarbij Van de Braak voornamelijk inging op het waarom van de verduurzaming (onder andere tegengaan van de opwarming van de aarde, verbeteren van de luchtkwaliteit en de schaarste aan grondstoffen) en Van der Hoeven op het hoe.
Van de Braak maakte ook nog maar eens duidelijk dat we de verbrandingsmotor niet moeten vergeten, teneinde mobiliteit voor IEDEREEN langdurig veilige, betaalbaar en duurzaam te houden. “Want in 2035 bestaat nog altijd minstens 80 procent van het wagenpark uit auto’s met een verbrandingsmotor.”
Van der Hoeven benadrukte het belang van samenwerken in het streven naar duurzame mobiliteit. Hij gaf als voorbeeld dat van de circa vijfduizend professionele garages in Nederland nog geen 20 procent Pass-thru heeft. “Dat moet wel. We moeten in de aftermarket af van het kortetermijndenken.”
0 reacties
Ik hoor overal verduurzamen. Hoe dan? Wat dan? Schets eens een echt op de praktijk gestoeld voorbeeld. Iedere consultant heeft zijn praatje wel klaar maar hebben ze wel praktijkvoorbeelden dat er geld te verdienen valt aan verduurzamen? Ik hoor weer een enorm geblaat van zogenaamde experts maar als ze een bedrijf in de lucht moeten houden vallen ze al snel door de mand. Dat heb ik in mijn jarenlange loopbaan als garagist vaak gezien.
Natuurlijk ben ik voor vernieuwing en bij blijven maar kost ook een hoop geld wat je niet altijd weer kunt verzilveren in de praktijk. Neem nou maar eens een bedrijf in de diagnostiek: als je dat alleen doet word je bedolven onder allemaal kosten van apparatuur en abonnementen. Daarom is er nog steeds geen goeie businesscase van te maken, als je het ook betaalbaar wilt houden voor de klant. Laat maar eens een diagnosebedrijf aan het woord en vraag dan maar eens naar de kosten en baten maar ook de tijd die je moet investeren in voor onderzoek (avonden achter de computer om erachter te komen hoe je een bepaald onderdeel moet coderen/inleren en er dan achter komen dat dat de foute manier was, foutje op de fabriekssite) zo zijn er nog legio voorbeelden. Dus verduurzaming Hoe dan? Wat dan? Wat kost dat?