Eind vorig jaar opende Baan Twente zijn nieuwe Ford-vestiging in Hengelo. In het pand aan de Diamantstraat 14 werden de activiteiten van Baan Twente Ford in Enschede en die in Hengelo aan de Wegtersweg samengevoegd, inclusief een geheel vernieuwde werkplaats.

John de Brouwer: “Wij hebben bewust gekozen om niet te investeren in een bandenscanner.”

In de ogen van servicemanager John de Brouwer en operationeel directeur Henri Koekenberg beschikt Baan Twente Ford op de nieuwe locatie over een ultramoderne werkplaats, die voorsorteert op de toename van het aantal elektrische voertuigen. Ford stelde daaraan slechts minimale eisen. John de Brouwer: “De werkplaats konden wij helemaal vanaf nul zelf inrichten. Wij hebben daarvoor een groep collega’s bij elkaar gebracht, met daarin natuurlijk ook monteurs. Samen hebben wij gekeken wat de meest wenselijke situatie zou zijn. Alle hefbruggen in de vloer laten verzinken was niet mogelijk vanwege de bestaande vloer. Als je nieuw bouwt, kun je de bekisting laten plaatsen; bij verbouwen zou dat te duur zijn geworden, en ook niet duurzaam natuurlijk. Wel hebben wij de vloer laten ophogen, zodat wij er vloerverwarming in konden leggen.”


‘Er bestaat nog wel de wens om een aparte brug in te richten voor uitlijnen.’


Er is nagedacht over een bandenscanner bij het inrijden van de werkplaats, maar daar is uiteindelijk toch niet voor gekozen. “Wij hebben bij meerdere bedrijven gekeken wat het rendement daarvan was. Dat bleek toch tegen te vallen. Bovendien is het systeem vrij kwetsbaar. Er bestaat nog wel de wens om een aparte brug in te richten voor uitlijnen.”

Met vijf soorten motorolie in bulk, die via centrale leidingen per werkplek beschikbaar zijn, kan vrijwel het gehele Ford-wagenpark worden bediend.

Een andere wens is de installatie van een camerasysteem dat bij binnenkomst de auto herkent en op grond van eerder verzamelde data al een beeld geeft van wat er aan de auto moet gebeuren.

Hefbruggen

“Omdat de werkplaats een samenvoeging is van twee werkplaatsen, die in Enschede en in Hengelo, moest er ruimte komen voor zestien hefbruggen. Wij hebben toen goed moeten kijken: hoe past dat het meest efficiënt in de bestaande ruimte? Aan de monteurs hebben wij gevraagd wat zij het liefst wilden. Op grond van al deze informatie hebben wij toen aan de rechterkant werkplekken gemaakt voor personenauto’s; de bedrijfswagens staan aan de linkerkant, met drie vierkolommers, onder andere voor de apk-keuringen.”

Baan Twente

Het familiebedrijf Baan vindt zijn oorsprong in 1966 als Jan Baan een handel in automobielen begint, voornamelijk van Mercedes-Benz. In 1981 verwerft hij het Mercedes-Benz-dealerschap en breidt het bedrijf verder uit, onder meer door overnames van andere Mercedes-dealers.
In 2014 trekt Ford-dealer Noordegraaf in het pand van Baan in Rijssen, om in 2017 te worden overgenomen door Baan, waarmee Baan als dealerbedrijf het premiummerk Mercedes combineert met het volumemerk Ford. In 2020 komen ook de Ford-bedrijven Noordegraaf en Fischer onder de vlag van Baan Twente
Anno 2023 heeft Baan Twente gecombineerde Ford- en Mercedes-vestigingen in Rijssen en Oldenzaal; in Hengelo zijn Ford en Mercedes ondergebracht in twee aparte vestigingen.

Voor reparatie en onderhoud aan elektrische auto’s wordt een gewone tweekolommer gebruikt. John de Brouwer: “Voor het werk aan elektrische voertuigen gebruiken we speciale steunen, waarmee wij de auto kunnen heffen en toch de ruimte onder de auto vrij kunnen houden, bijvoorbeeld om het accupakket eronderuit te halen. Voor de elektrische Kuga en Mustang hebben wij daar speciale tafels voor. Daarvoor gelden de bekende NEN-eisen, zoals het markeren van de werkplek. Vervolgens halen wij het accupakket weg bij de werkplek en repareren de accu op een aparte plek.”

Verder is bij de inrichting van de werkplaats gekeken hoe Baan Twente Ford zoveel mogelijk werk in eigen huis kon houden. John de Brouwer: “De auto’s worden elektrisch. Op grond daarvan hebben we gekeken: welk werk valt weg en welk werk kunnen we daarvoor in de plaats binnenhalen?”

Uitlijnen wordt nu nog uitbesteed, al wordt erover nagedacht daarvoor een aparte werkplek in te richten.

Monteurs

Een grote pakketbezorger heeft Ford als huismerk, wat Baan Twente Ford flink wat werk bezorgt. Daar komt binnenkort de politie bij als klant, die met Kuga’s gaat rijden. John de Brouwer: “De wens is dat onze monteurs alles kunnen. Ik wil ook geen aparte aflevermonteur, een bandenmonteur of een beurtjesmonteur. Ik wil dat onze monteurs alles kunnen en niet afhankelijk zijn van het feit of een bepaalde monteur er op een bepaald moment wel of niet is. Wij nemen iedere monteur op in het Ford-programma. Iedereen gaat een dag op cursus en dan wordt gekeken waar een monteur staat. Daar komt een opleidingsplan uit voort. Wij willen daar wel nog verder in gaan specialiseren”.

Voor dit moment is John de Brouwer heel tevreden met de mix aan monteurs op de werkvloer, hoewel er onlangs wel twee monteurs met de vut zijn gegaan, waarmee behoorlijk wat ervaring en kennis uit de werkplaats is verdwenen. “Wij hebben wel drie nieuwe leerlingen in de werkplaats, maar wij willen nog heel graag meer vaste monteurs in de werkplaats.”


‘De vraag: hoe krijg ik jonge mensen onze kant op? begint al bij de juiste schoolkeuze.’


Op dit moment voegt Henri Koekenberg zich bij het gesprek. “De vraag: hoe krijg ik jonge mensen onze kant op? begint al bij de juiste schoolkeuze. Daar zijn wij ook al actief mee met de scholen in de buurt, maar de aanwas van onderaf alleen is niet voldoende. Met het vertrek van onze vutters hebben we ook behoefte aan wat meer ervaring op de werkvloer. Wij proberen wel via verschillende media om ervaren werknemers binnen te krijgen, maar dat is gewoon erg lastig, een probleem overigens dat niet alleen bij ons speelt.”

Ford

Gevraagd naar wat het merk Ford nou zo’n mooi merk maakt, zegt Henri Koekenberg: “Een merk met een hele rijke historie, mooie modellen en techniek, en een heel breed aanbod van personen- en bedrijfswagens. Wij hebben monteurs die gek zijn op Ford. Onze vutters hebben bijvoorbeeld allebei vijftig jaar bij ons gewerkt. Ik zie ook dat onze klanten loyaal aan ons zijn. Dat komt ook omdat Baan een sterke naam heeft in de regio. Of een klant nu een Mercedes-klant of een Ford-klant is, dat maakt ons niet uit. Het is een Baan-klant. Er zijn voor de klant, dat is het belangrijkste.”

Foto boven: De werkplaats van Baan Twente Ford, met links de bruggen voor de bedrijfswagens en rechts voor de personenwagens.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
31 maart 2025
apk
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
28 maart 2025
Geen gouden bergen
27 maart 2025
Voertuigen met tellerblokker naar de sloop
27 maart 2025
Zaanstreek heeft duurste wasstraten
Meest bekeken berichten
Recente reacties