Er is de afgelopen jaren veel gesproken over en geëxperimenteerd met auto-abonnementen voor particuliere consumenten. De snelle, inmiddels gestabiliseerde opkomst van privélease nam de aanbieders van abonnementen de wind uit de zeilen, maar een nieuwe partij als Dribe kan het auto-abonnement weer nieuw momentum geven. Voor de aftersalespartijen betekent dat meer gestuurd onderhoud.

Net als privélease is autoverhuur voor de middellange termijn eigenlijk een vorm van een auto-abonnement. Het geldt zelfs voor een (financierings)service als Ford Options. Of neem Leaseplan Free, dat op een naadloze overgang van privélease naar een abonnement lijkt. Voor particuliere consumenten zal de scheidslijn tussen een leasecontract, verhuurovereenkomst en een abonnement dan ook dun zijn. Of het nu gaat om een nieuwe auto of een occasion verandert daar weinig aan. Al deze servicevormen komen samen in de trend van bezit naar gebruik.

Doelgroepen

Ervaringen uit het buitenland laten zien dat consumenten een leasecontract zien als iets waar je voor langere tijd aan vast zit, terwijl een abonnement een afspraak is die je makkelijk kunt stopzetten. De perceptie die de particuliere dan wel zakelijke klant heeft van het auto-abonnement maakt dan ook of hij of zij daarvoor kiest. Aanbiedende partijen richten zich in hun communicatie op een bepaalde doelgroep. Zijn het de ene keer jonge, of juiste oudere consumenten, de andere keer richt men zich op de tijdelijke invulling van de mobiliteitswensen of op het mkb dat voor langere tijd een auto nodig heeft.


Het Deense Dribe biedt met zijn auto-abonnement tevens alternatieve mobiliteitsproducten en -diensten aan.


Dealerholdings, die zich naast de zakelijke leasemarkt ook op privélease hebben gestort, kunnen met een auto in abonnementsvorm andere doelgroepen aanspreken. Sommige merken denken na over het aanbieden van een speciaal abonnement voor alleen EV’s om zo de elektrificatie te stimuleren. Enerzijds maakt dat klanten vertrouwd met een EV, wat op zijn beurt een occasionmarkt creëert voor jong gebruikte EV’s.

Populair

Met name in Scandinavië en Duitsland wint het auto-abonnement aan populariteit. Leasemaatschappij ALD is bijvoorbeeld actief met Fleetpool (ruim 12.000 voertuigen), dat in 2021 werd overgenomen en waar onder andere het platform Like2Drive toe behoort. Behalve een directe aanpak richting consument biedt Fleetpool ook een white label waar in enkele landen onder andere Renault, BMW en Hyundai gebruik van maken. Mercedes-Benz heeft in Duitsland voor zijn dealernetwerk de mogelijkheid om via het platform ViveLaCar occasionabonnementen aan te bieden, genaamd Junge Sterne. Ook het Franse Mobivia – een keten van diverse franchiseformules voor universele autobedrijven – is enige tijd geleden een pilotproject gestart met een concept voor occasionabonnementen.

Dribe

Nu is een flexibele vorm van lease of abonnement niet geheel nieuw. De hiervoor genoemde voorbeelden zijn alweer een paar jaar operationeel. Veel komt er niet naar buiten, dus is de veronderstelling gerechtvaardigd dat grote successen vooralsnog uitblijven. Met Dribe dient zich een Deense partij aan, tot voor kort actief in Scandinavië en Griekenland (via Kosmocar, een grote VW-Audi dealergroep), die nu de stap maakt naar Groot-Brittannië. Ook andere landen, waaronder de Benelux, staan op hun radar.

De Deense onderneming biedt klanten – importeurs en dealerholdings – een digitaal platform dat het consumenten en kleine zakelijke fleets makkelijk maakt om een abonnement af te sluiten en op te zeggen. Alles wordt digitaal gemanaged met een plug & play-concept. Daarbij mag een abonnement al na dertig dagen worden opgezegd, dan wel gewijzigd. Daar moet de betreffende importeur of dealergroep, die tevens voor een snelle beschikbaarheid van de auto’s moet zorgen, wel in mee gaan natuurlijk. Het concept van Dribe biedt naast het aanbieden van auto-abonnementen ook de mogelijkheid om alternatieve mobiliteitsproducten en -diensten aan te bieden.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 oktober 2024
8 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35